Digital educational resources
By taking action together, we can encourage the sharing and reuse of digital educational resources and make education future-proof. Together, we will ensure that students and lecturers always have access to high-quality educational resources wherever they are and that they can easily find them in one place. Will you join us?
Student with VR Glasses

Educational practice

How can lecturers get started with digital educational resources in teaching practice? By using the educational resources already available via edusources. Or by first delving into the knowledge and practical experiences of colleagues.

Introduction to open educational resources

Twee studentes met laptop op schoot op een bankje

Developing good educational resources is time-consuming. If you work together, you gain many advantages. Other people's educational resources enrich your teaching, inspire you and save you time. Learn what OERs are, how to use them, and how to develop your own materials so that others can make optimal use of them.

Go to Getting to Know Open Educational Resources

Jointly creating educational resources within subject community

Volwassenen in gesprek in een creatieve ruimte

Several lecturers work together to build and manage a collection of open educational resources. Check how you can encourage this in your institution.

Read more

Open educational resources in practice

Videos openleermaterialen in de praktijk

There are plenty of reasons for lecturers to get started with OERs. These lecturers believe in sharing knowledge. They talk about their experiences in sharing or reusing OERs.

Watch the videos

Use cases pijler open leermaterialen

De projecten uit de pijler open leermaterialen die hebben deelgenomen aan de stimuleringsregeling open en online onderwijs vind je op deze pagina. 

ShareStats: vakcommunity én open omgeving voor statistiekopgaven in één

In opleidingen sociale wetenschappen is statistiek een belangrijk, maar ook lastig vak. Studenten willen veel oefenen en dat betekent dat docenten veel werk hebben aan het maken van al die opgaven. Vier universiteiten namen het initiatief om de krachten te bundelen en een open omgeving te creëren voor statistiekopgaven.

Lees de use case

VR maakt voorbereiden en oefenen van practicum levensecht

Studenten vinden chemiepractica vaak spannend. Er kan veel misgaan, met behoorlijk hoge kosten en veiligheidsrisico’s als gevolg. De WUR ontwikkelde samen met de RUG een virtueel chemiepracticum om studenten eerst virtueel te laten oefenen met een virtual reality bril ter voorbereiding op fysieke practica.

Lees meer

Verpleegkundestudenten leren klinisch redeneren met video’s en interactie

Hoe leer je studenten verpleegkunde klinisch redeneren? Hoe breng je ze in aanraking met situaties thuis, in het verpleeghuis, ziekenhuis of bij de huisarts? De context is belangrijk voor de interpretatie van een situatie. Hogeschool Utrecht en Fontys ontwikkelden video-based materialen dankzij de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs.

Lees de use case

De vakcommunity circulaire economie ging pas rollen door het vinden van een gezamenlijk doel

Vijf hogescholen hebben binnen het domein circulaire economie een vakcommunity opgericht. Binnen het project wilden zij gezamenlijk ervaring opdoen in het delen en doorontwikkelen van leermaterialen. Na wat opstartproblemen en uiteindelijk een hernieuwd projectvoorstel heeft de vakcommunity een MOOC ontwikkeld.

Lees de use case

Realistische casussen van echte bedrijven

Om de kern van het vak data-analyse te doorgronden, wil je als docent dat studenten aan de slag kunnen met realistische gegevens. Hogeschool Saxion ontwikkelde een MOOC over Business Analytics waarin studenten praktisch aan de slag kunnen met fictieve data van echte bedrijven.

Lees meer over dit project

Vakcommunity Urban Resilience leert studenten kijken door de lens van veerkracht

Vier Nederlandse technische universiteiten hebben een platform gebouwd voor toekomstige generaties ingenieurs. Het 4TU-project Urban Resilience in Delta Regions leidde tot een levendige vakcommunity die open leermaterialen over urban resilience verzamelt en ontwikkelt. Het pionierswerk vroeg om veel eigen veerkracht.

Lees de use case

Vakcommunity Information Literacy geeft met edusources zelf het goede voorbeeld

Bibliotheekmedewerkers van onderwijsinstellingen ondersteunen docenten bij het delen van leermateriaal. De vakcommunity Information Literacy, waarin bibliotheekmedewerkers verenigd zijn, deelt zelf ook de eigen leermaterialen. Harrie van der Meer, voorzitter van de vakcommunity, vertelt waarom delen belangrijk is en welke rol edusources speelt. 

Lees de use case

Good practice Vakcommunity Environmental Toxicology

Kees van Gestel, hoogleraar Ecotoxicologie van bodemecosystemen aan de Vrije Universiteit: 'Het onderwijs in de milieutoxicologie was de laatste jaren versnipperd geraakt. De beschikbare studieboeken waren oud en niet altijd up-to-date. Vanuit de zes Nederlandse universiteiten die het vak milieutoxicologie aanbieden, besloten we om een open tekstboek Environmental Toxicology te ontwikkelen, om het onderwijs meer te stroomlijnen en eenheid te creëren.

Lees meer