Onderwijspraktijk
Goed leermateriaal ontwikkelen is tijdrovend. Als je daarin samenwerkt, behaal je veel voordelen. Leermateriaal van anderen verrijkt je onderwijs, inspireert én bespaart tijd. Leer wat open leermaterialen zijn, hoe je die inzet en hoe je je eigen materialen zo opstelt dat anderen het optimaal kunnen gebruiken.
Gezamenlijk leermaterialen maken binnen vakcommunity
Diverse docenten werken samen om een collectie open leermaterialen op te bouwen en te beheren. Check hoe jij dit in jouw instelling kunt stimuleren.
Open leermaterialen in de praktijk
Er zijn genoeg redenen voor docenten om aan de slag te gaan met open leermaterialen. Deze docenten geloven in het delen van kennis. Zij vertellen over hun ervaringen met het delen of hergebruiken van open leermaterialen.
Use cases pijler open leermaterialen
De projecten uit de pijler open leermaterialen die hebben deelgenomen aan de stimuleringsregeling open en online onderwijs vind je op deze pagina.
Vrijheid in het lab: hoe open onderzoeksopdrachten de motivatie van studenten verhogen
Wetenschappelijk onderwijs wil studenten opleiden tot kritische denkers. Maar bereik je dat met labonderwijs dat alleen ‘kookboekrecepten’ volgt? De universiteiten van Amsterdam, Leiden, Eindhoven en de Vrije Universiteit denken van niet. Daarom ontwikkelden ze samen nieuwe methoden en materialen om labexperimenten vrijer en uitdagender te maken.
Good practice Vakcommunity Environmental Toxicology
Kees van Gestel, hoogleraar Ecotoxicologie van bodemecosystemen aan de Vrije Universiteit: 'Het onderwijs in de milieutoxicologie was de laatste jaren versnipperd geraakt. De beschikbare studieboeken waren oud en niet altijd up-to-date. Vanuit de zes Nederlandse universiteiten die het vak milieutoxicologie aanbieden, besloten we om een open tekstboek Environmental Toxicology te ontwikkelen, om het onderwijs meer te stroomlijnen en eenheid te creëren.
De vakcommunity circulaire economie ging pas rollen door het vinden van een gezamenlijk doel
Vijf hogescholen hebben binnen het domein circulaire economie een vakcommunity opgericht. Binnen het project wilden zij gezamenlijk ervaring opdoen in het delen en doorontwikkelen van leermaterialen. Na wat opstartproblemen en uiteindelijk een hernieuwd projectvoorstel heeft de vakcommunity een MOOC ontwikkeld.
Realistische casussen van echte bedrijven
Om de kern van het vak data-analyse te doorgronden, wil je als docent dat studenten aan de slag kunnen met realistische gegevens. Hogeschool Saxion ontwikkelde een MOOC over Business Analytics waarin studenten praktisch aan de slag kunnen met fictieve data van echte bedrijven.
Verpleegkundestudenten leren klinisch redeneren met video’s en interactie
Hoe leer je studenten verpleegkunde klinisch redeneren? Hoe breng je ze in aanraking met situaties thuis, in het verpleeghuis, ziekenhuis of bij de huisarts? De context is belangrijk voor de interpretatie van een situatie. Hogeschool Utrecht en Fontys ontwikkelden video-based materialen dankzij de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs.
VR maakt voorbereiden en oefenen van practicum levensecht
Studenten vinden chemiepractica vaak spannend. Er kan veel misgaan, met behoorlijk hoge kosten en veiligheidsrisico’s als gevolg. De WUR ontwikkelde samen met de RUG een virtueel chemiepracticum om studenten eerst virtueel te laten oefenen met een virtual reality bril ter voorbereiding op fysieke practica.
ShareStats: vakcommunity én open omgeving voor statistiekopgaven in één
In opleidingen sociale wetenschappen is statistiek een belangrijk, maar ook lastig vak. Studenten willen veel oefenen en dat betekent dat docenten veel werk hebben aan het maken van al die opgaven. Vier universiteiten namen het initiatief om de krachten te bundelen en een open omgeving te creëren voor statistiekopgaven.
Vakcommunity Urban Resilience leert studenten kijken door de lens van veerkracht
Vier Nederlandse technische universiteiten hebben een platform gebouwd voor toekomstige generaties ingenieurs. Het 4TU-project Urban Resilience in Delta Regions leidde tot een levendige vakcommunity die open leermaterialen over urban resilience verzamelt en ontwikkelt. Het pionierswerk vroeg om veel eigen veerkracht.
Vakcommunity Information Literacy geeft met edusources zelf het goede voorbeeld
Bibliotheekmedewerkers van onderwijsinstellingen ondersteunen docenten bij het delen van leermateriaal. De vakcommunity Information Literacy, waarin bibliotheekmedewerkers verenigd zijn, deelt zelf ook de eigen leermaterialen. Harrie van der Meer, voorzitter van de vakcommunity, vertelt waarom delen belangrijk is en welke rol edusources speelt.