Publicaties digitale leermaterialen
Praatplaat
Praatplaat Digitale leermaterialen: een flexibel en rijk aanbod voor docenten en studenten
Is het niet mooi als docenten en studenten straks beschikken over een optimale mix van digitale leermaterialen? Ongeacht waar de materialen vandaan komen en of ze betaald of gratis beschikbaar zijn. Hoe ziet de cyclus van ontwikkeling tot de inzet van die leermaterialen er dan uit? Ontdek dit toekomstperspectief en lees de toelichting op de praatplaat.
Visie
Visiedocument leermaterialen in 2025
De Versnellingszone Naar digitale (open) leermaterialen heeft een visie geformuleerd op digitale leermaterialen, met 2025 als horizon. Het gaat om een optimale mix van leermaterialen, ongeacht waar de materialen vandaan komen en of ze commercieel aangeboden of open te gebruiken zijn. De visie is weergegeven in 8 visiestatements en daarbij de bouwstenen om dit te realiseren.
Organisatie
Kennismaking open leermaterialen
In deze Kennismaking open leermaterialen lees je wat open leermaterialen zijn, hoe je open leermaterialen in je eigen onderwijs kunt inzetten en hoe je je eigen materialen zo kunt opstellen dat anderen er optimaal gebruik van kunnen maken.
Infographic: Open leermaterialen toepassen in je instelling
Deze infographic geeft je inzicht in de 3 niveaus waarop je open leermaterialen kunt organiseren. Voor elk niveau zie je waar je als instelling rekening mee moet houden om open leermaterialen goed in te zetten. Bekijk de niveaus om te bepalen welke stappen je instelling kan zetten om te groeien.
Stappenplan Beleid voor open leermaterialen
Gebruik het handig stappenplan voor ondersteuning bij het formuleren van beleid voor open leermaterialen.
Stappenplan Vakcommunity rond open leermaterialen
Als je open leermaterialen maakt, deelt en hergebruikt, is samenwerking met andere docenten heel belangrijk. In een actieve vakcommunity wordt samenwerken makkelijker. Met het stappenplan bouw je een community rond open leermaterialen op.
Stappenplan Kwaliteitsmodel voor open leermaterialen
Werk je aan het opbouwen van een collectie leermaterialen? Zorg dan dat de materialen van goede kwaliteit zijn. Met dit stappenplan kun je een kwaliteitsmodel opstellen, implementeren en onderhouden.
Stappenplan Vakvocabulaire voor open leermaterialen
Werk je in een opleidingsvereniging, beroepsvereniging of een vakcommunity en wil je vanuit dit samenwerkingsverband open leermaterialen beschikbaar stellen? Zorg er dan voor dat de digitale leermaterialen goed vindbaar zijn. Een vakvocabulaire helpt daarbij.
Stappenplan Ontwikkeling workshop
Wil je dat de adoptie van open leermaterialen binnen je instelling sneller gaat? Wil je docenten helpen om er echt mee aan de slag te gaan? Met het zet je een online workshop op waarmee je docenten inspireert en zij ervaring opdoen. De workshop is ook voor de ondersteuners.
Adoptie van open leermaterialen: welke stappen moeten we zetten
Lees de blogpost van Janine van Hees (SURF) met tips welke stappen je moet zetten zodat docenten de meerwaarde van open leermaterialen inzien.
Stappenplan maak je open tekstboek!
Wil je een open tekstboek publiceren binnen het hoger onderwijs? Bekijk het ontwikkelde stappenplan voor het maken van een open tekstboek. Het bevat good practices, instructies voor en expertise over het publiceren van open tekstboeken.
Techniek
Op zoek naar technologie om open leermaterialen effectiever te delen en te vinden
Lees de blogpost van Kirsten Veelo (SURF) over nieuwe mogelijkheden in het zoeken, vinden en ontsluiten van (meta)data.
Onderwijspraktijk
Open leermaterialen en de rol van onderwijskundig ict-professionals
Het gebruik van open leermaterialen groeit binnen mbo-, hbo- en wo-instellingen. Wie houden zich bezig met het adviseren van docenten over open leermaterialen? Wat zijn onderwijskundig ict-professionals, wat is hun rol en waar liggen hun behoeften in professionele ontwikkeling? Om deze doelgroep optimaal te ondersteunen is deze verkenning uitgevoerd.
Trendrapport: Adaptief leermateriaal in het hoger onderwijs
Met adaptief leermateriaal creëer je onderwijs dat automatisch is afgestemd op de behoeften en competenties van individuele studenten. Wat is adaptief leermateriaal precies, wat zijn de kansen en wat zijn de risico’s in de praktijk?
Voorbeelden van vakcommunity's
Tips voor vakcommunity's om samen digitale leermaterialen te maken en daarnaast ook al de eerste ervaringen van vakcommunity’s die leermaterialen (gaan) uitwisselen.
Open leermaterialen in de praktijk
Docenten vertellen over hun ervaringen met het delen of hergebruiken van open leermaterialen. Docenten die geloven in het delen van kennis en gebruik maken van elkaars expertise.
Thema-uitgave Open Pedagogy
In deze thema-uitgave geven we een eerste omschrijving van Open Pedagogy die docenten concrete handvatten bieden voor inspiratie en toepassen ervan in hun eigen onderwijspraktijk.
Thema-uitgave Hergebruik van open leermaterialen
Een verkenning van de knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen voor hergebruik van leermaterialen vanuit het perspectief van docenten, studenten, bibliotheken, professionalisering en instellingsoverstijgend delen van leermaterialen. Een essentiële voorwaarde is samenwerking.
Boegbeeldprojecten om leermaterialen te delen en hergebruiken
Het ministerie van OCW wil dat docenten in het hoger onderwijs leermaterialen delen en hergebruiken. De zogenaamde boegbeeldprojecten helpen bij de adoptie daarvan.
Onderzoeken
Grand Challenges learning analytics & open en online onderwijs - een verkenning
Hoe zet je learning analytics in bij open en online onderwijs?
Infographic OER 2016
Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek dat het lectoraat Open Educational Resources van de Fontys Hogeschool ict mede in opdracht van SURF heeft uitgevoerd.
Rapport Kwaliteit open leermaterialen 2013
Onderzoek naar vraagstukken rondom open educational resources in het Nederlandse hoger onderwijs.
eStudybooks
Position Paper, benut de kansen van digitale leermaterialen
Digitalisering biedt nieuwe kansen voor het hoger onderwijs, zoals het geïntegreerd, verrijkt en flexibel aanbieden van digitale leermaterialen aan studenten. Wat vindt SURF? Lees de position paper.
Evaluatierapport eStudybooks
Vanaf 2012 zijn er studies gedaan naar- en proof of concepts uitgevoerd voor het toegankelijk maken van digitale leermaterialen van uitgevers aan studenten binnen het Nederlandse hoger onderwijs. Bij het afsluiten van de proof of conceptfase in 2020 zijn de resultaten vastgelegd in Evaluatierapport eStudybooks.
Haalbaarheidsstudie Inclusive Access
Inclusive Access is een model waarbij studenten persoonlijk digitaal toegang kunnen krijgen tot alle les- en leermaterialen van de eerste dag van hun studie. Hoe dit model, succesvol in de VS, zou kunnen werken in de Nederlandse context heeft SURF laten onderzoeken in Haalbaarheidsstudie Inclusive Access.