Digitale leermaterialen
Door samen in actie te komen kunnen we het delen en hergebruik van digitale leermaterialen stimuleren en het onderwijs futureproof maken. Samen zorgen we ervoor dat studenten en docenten altijd en overal over kwalitatief goede leermaterialen beschikken en dat zij het onderwijsmateriaal eenvoudig op 1 plek kunnen vinden. Doe jij ook mee?
Student met VR Bril

Digitale leermaterialen in de praktijk

Hoe kun je als docent aan de slag met digitale leermaterialen? Maak gebruik van de beschikbare leermaterialen op edusources of laat je inspireren door de materialen van anderen: op het edusources-platform vind je een uitgebreide verzameling van praktijkverhalen van docenten, instellingen en vakcommunity’s

Projecten Stimuleringsregeling Open en online onderwijs 

Via de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs kwamen de afgelopen jaren allerlei innovatieve projecten tot stand, waarin docenten samen met vakgenoten leermateriaal ontwikkelden onder een open licentie. De leermaterialen van deze projecten zijn vrij te gebruiken.  

Ervaringen en aanbevelingen van de projectleiders lees je in hun praktijkverhalen en in de publicatie Geleerde lessen uit de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs en de boegbeeldprojecten

Voorbeelden van vakcommunity’s 

Vakcommunity Urban Resilience 

Vier Nederlandse technische universiteiten bouwden een platform voor toekomstige generaties ingenieurs. Het 4TU-project Urban Resilience in Delta Regions leidde tot een levendige vakcommunity die open leermaterialen over urban resilience verzamelt en ontwikkelt. 

Lees meer over deze community 

Vakcommunity Environmental Toxicology 

Kees van Gestel, hoogleraar Ecotoxicologie van bodemecosystemen aan de Vrije Universiteit, vertelt: “Het onderwijs in de milieutoxicologie was de laatste jaren versnipperd geraakt. De beschikbare studieboeken waren oud en niet altijd up-to-date. Vanuit de zes Nederlandse universiteiten die het vak milieutoxicologie aanbieden, besloten we om een open online tekstboek over Environmental Toxicology te ontwikkelen, om het onderwijs meer te stroomlijnen en eenheid te creëren.” 

Bekijk het interview op de pagina van de vakcommunity Environmental Toxicology