Hoe ziet de toekomst van de bibliotheek eruit? Welke kansen en bedreigingen zijn er? We bespreken het met Hilde van Wijngaarden, voorzitter van het UKB-consortium, en Tecla ten Berge, voorzitter van SHB.
Verantwoord omgaan met AI begint met nadenken over ethische vraagstukken. Hoewel het gebruik van AI in het onderwijs en onderzoek nog in de kinderschoenen staat, er is nu al een model dat instellingen helpt om AI-ethiek te organiseren.
Open source is niet zomaar een technologie. Het is een essentieel instrument om publieke waarden zoals autonomie, transparantie en samenwerking te waarborgen. Hoogtepunten tijdens de Open Source LeiderschapsTop.
Voor het eerst is er een negatief inkoopadvies uitgebracht tegen een uitgever van wetenschappelijke publicaties. Niet vanwege de prijs van de licentie, maar omdat de uitgever de privacyregels niet op orde heeft. De voorzitters van de licentiewerkgroepen van UKB en SHB vertellen hoe ze tot het advies zijn gekomen.
Hoe kunnen digitale en open leermaterialen de toekomst van onderwijsinstellingen vormgeven? Wat is daarvoor nodig? In dit artikel delen twee bestuurders hun visie en geeft een open science expert inzicht in de voordelen én aandachtspunten van deze innovatieve onderwijsmiddelen.
Voor het Oegandese RENU was eduroam de game changer. Deze NREN heeft er grote plannen mee. In Oeganda kom je de toekomst overal tegen. Want geen land ter wereld heeft een jongere bevolking: liefst de helft van de 50 miljoen inwoners is onder de zestien. En de oppervlakte is zes keer Nederland. Het is dus een hele klus voor RENU om de Oegandese onderwijsinstellingen te voorzien van internet.
Nederland heeft de digitale infrastructuur aangewezen als officiële mainport. Als onderzoek- en onderwijssector gebruiken wij deze infrastructuur dagelijks. En bouwen er ook aan mee. Tijdens de SURF Summit 2024 op 9 oktober werden bestuurders en beslissers geconfronteerd met bestaande en nieuwe uitdagingen, en was er bovenal veel ruimte voor uitwisseling.
Sectorbreed zijn in het onderwijs afspraken gemaakt over informatiebeveiliging. Het niveau ervan drukken we met elkaar uit in ‘volwassenheid’. Op een schaal van 1 (ad-hoc) tot 5 (geoptimaliseerd) is het gemiddelde cijfer binnen de onderwijs- en onderzoeksector momenteel een 2.3. Bestuurlijk commitment is cruciaal om vooruit te komen.