Futuring
Nieuwe technologieën als AI, XR, edge en quantum maken impactvolle toepassingen mogelijk. Wat betekent dit voor onderwijs- en onderzoeksinstellingen? Met futuring kijken we vooruit en spelen we sneller en efficiënter in op ontwikkelingen. Zo maken we gezamenlijk betere strategische keuzes voor de toekomst.
Onderzoeksomgeving

Metaverse

XR-technologieën worden vaak gebruikt om gebruikers zich te laten verdiepen in een fysieke-virtuele wereld, die nu vaak een ‘Metaverse’ wordt genoemd. 

Deze meeslepende 3D-internetervaring is grotendeels ontstaan uit financiering door technologiebedrijven die de toekomst van het internet zien als iets waar je altijd ‘in’ bent en niet per sé van gescheiden bent. Op die manier concurreert de metaverse niet met het internet, maar bouwt het voort op de grondbeginselen ervan.



Naarmate de huidige technologische revolutie zich in een snel tempo voortzet, krijgt het concept van de Metaverse steeds meer aantrekkingskracht en aandacht. De definitie van de Metaverse is echter nogal controversieel en de terminologie rond dit opkomende concept is al even verwarrend. De tijdlijn voor wanneer de Metaverse volgens ons volgroeid zal zijn, is een ander punt waar verwarring over bestaat, aangewakkerd door de discussie over hoe een volgroeide Metaverse er nou precies uit zal zien.

Rapport "Introductie van Metaverse voor onderwijs en onderzoek"

Doel van dit rapport is het in kaart brengen van wat (toonaangevende) deskundigen en instellingen zeggen over het onderwerp en behandelt:

  • de terminologie rond het concept van de Metaverse
  • de voorgestelde tijdlijn voor een volgroeide Metaverse
  • de voorwaarden om een Metaverse te bereiken die volgroeid genoeg is voor onderwijs en onderzoek in Nederland.
Rapport
Rapport Intro tot Metaverse