Futuring
Nieuwe technologieën als AI, XR, edge en quantum maken impactvolle toepassingen mogelijk. Wat betekent dit voor onderwijs- en onderzoeksinstellingen? Met futuring kijken we vooruit en spelen we sneller en efficiënter in op ontwikkelingen. Zo maken we gezamenlijk betere strategische keuzes voor de toekomst.
Onderzoeksomgeving

Brain-computerinterfaces

Kunnen we in de toekomst via onze hersenen met computers communiceren? De technologie die dit mogelijk maakt, brain-computerinterface, kan het leven van mensen enorm veranderen. In onderstaand whitepaper verkennen we de techniek, ontwikkelingen en verschillende toepassingen van brain-computerinterfaces en hun mogelijke impact op onderwijs en onderzoek.

Een brain-computerinterface (BCI) is een technologie die communicatie tussen de hersenen van een mens en een apparaat mogelijk maakt. BCI's verzamelen en analyseren hersensignalen en vertalen deze signalen naar commando's die een extern apparaat aansturen. Dit kan met niet-invasieve (op de huid geplaatste) technieken zoals EEG’s, en invasieve (operatief geplaatste) hersenimplantaten. Beide technieken hebben hun eigen voor- en nadelen.

Toepassingen van BCI’s

De toepassingen van BCI's zijn breed en divers. Zo heeft Neuralink, het bedrijf van Elon Musk, in 2024 een doorbraak bereikt door een chip in de hersenen van een verlamde patiënt te implanteren. Deze patiënt kan nu via BCI's met zijn gedachten videogames spelen en berichten plaatsen. 

In het onderwijs kunnen BCI’s worden ingezet om de alertheid van studenten te monitoren en realtimefeedback te geven om het leerproces te verbeteren. Er zijn ook toepassingen voor consumenten, zoals apparaten die meditatie en stressmanagement ondersteunen.

Aandachtspunten van BCI's

De toekomst van BCI's ziet er veelbelovend uit. Deze technologieën kunnen de kwaliteit van leven en menselijke prestaties verbeteren en hebben daarmee een grote impact in verschillende domeinen, waaronder onderwijs en onderzoek. Het gebruik van BCI's brengt echter ook ethische kwesties en privacyvraagstukken met zich mee waar we zorgvuldig naar moeten kijken. Hierbij is het noodzakelijk om transparantie en verantwoord gebruik van BCI's te stimuleren.

Over het whitepaper

Het SURF-whitepaper 'Brain-computer interfaces voor onderwijs en onderzoek?' geeft je een verdiepend inzicht in de techniek, geschiedenis en mogelijkheden van BCI’s. Ook ontdek je verschillende scenario’s voor de toepassing van BCI’s in de toekomst. 

SURFshort: Wat je moet weten over brain-computing interfaces

Wil je meer weten over brain-computerinterfaces? Luister de SURFshort met Gül Akcaova, lead futurist bij SURF, waarin ze nadenkt over de vraag wat BCI kan betekenen voor het onderwijs.