Blended onderwijs
De kwaliteit van het onderwijs krijgt een flinke impuls als de mogelijkheden van online onderwijs worden gecombineerd met het face-to-face onderwijs op de campus. Daarom wordt er volop geëxperimenteerd met nieuwe online onderwijsvormen en technieken om het onderwijs voor studenten te verbeteren.
Studenten aan een tafel achter hun laptops

Samenwerkingen en projecten

Blended onderwijs groeit door samenwerking. Bekijk hier projecten en samenwerkingen die bijdragen aan innovatie en effectief leren.

Npuls

Npuls is een initiatief binnen het Nationaal Groeifondsprogramma, waarin alle publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten in Nederland samenwerken aan de toekomst van het vervolgonderwijs. Dit gebeurt op diverse thema’s, zoals digitale leermaterialen, extended reality (XR), digitaal toetsen, AI en data.

Neem een kijkje op de website van Npuls en blijf betrokken door je aan te melden voor één van hun (thema)communities.

NRO – onderwijskennis.nl

Op onderwijskennis.nl, een platform van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), vind je wetenschappelijke inzichten over onderwijs. Ontdek er meer over blended learning of stages en praktijkleren. Of kijk op de kennisrotonde, waar je antwoorden op eerdere vragen kunt lezen of zelf een vraag kunt stellen.

Stimuleringsregeling Open en online onderwijs (2015-2025)

Tussen 2015 en 2025 stelde het ministerie van OCW via de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs financiering beschikbaar voor innovatie binnen het hoger onderwijs. Hieruit kwamen projecten voort die zich richtten op:

  • Ontwikkeling en gebruik van open online onderwijs, om direct of indirect het onderwijs binnen opleidingen te verbeteren.
  • Delen en hergebruiken van open leermateriaal, waarbij instellingen samenwerken in vakcommunity’s en zo nodig nieuw materiaal ontwikkelen of doorontwikkelen.

De projecten en resultaten vind je op de projectpagina van de stimuleringsregeling.

Versnellingsplan Onderwijsinnovatie (2019 – 2022)

Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ict was een vierjarig programma (2019-2022) dat inspeelde op de kansen van digitalisering in het hoger onderwijs. Dit leidde tot verbeteringen in de onderwijskwaliteit en had drie hoofdambities:

  1. Betere aansluiting op de arbeidsmarkt
  2. Meer flexibiliteit in het onderwijs
  3. Slimmer en beter leren met technologie

Binnen dit plan werkten werkgroepen en zones aan verschillende innovatiethema’s, zoals: