Blended onderwijs
De kwaliteit van het onderwijs krijgt een flinke impuls als de mogelijkheden van online onderwijs worden gecombineerd met het face-to-face onderwijs op de campus. Daarom wordt er volop geëxperimenteerd met nieuwe online onderwijsvormen en technieken om het onderwijs voor studenten te verbeteren.
Studenten aan een tafel achter hun laptops

Kernbegrippen

Binnen het European Maturity Model for Blended Education (EMBED) hanteren Dijkstra en Goeman (2021) de volgende definities:

Blended learning: leren als een gevolg van een bewust gekozen en geïntegreerde combinatie van online en face-to-face leeractiviteiten.

  • Blended teaching: het ontwerpen en faciliteren van blended learning-activiteiten.
  • Blended education (blended onderwijs): de formele context waarin blended teaching en blended learning plaatsvindt, bepaald door het beleid en de omstandigheden van de onderwijsinstelling en de ondersteuning van Blended Learning en Blended Teaching

Andere begrippen die in de context van blended onderwijs vaak aan bod komen zijn:

Extended reality (XR)

Een overkoepelende termn voor virtual reality(VR), augmented reality (AR) en andere vormen van immersieve technologieën. Deze technologieën zorgen voor levensechte digitale ervaringen, waarbij de grenzen tussen de fysieke en virtuele wereld vervagen.

Immersive room

‘Immersief’ (letterlijk: meeslepend) betekent dat je de ervaring hebt fysiek aanwezig te zijn in een niet-fysieke wereld. Een immersive room combineert de fysieke en digitale wereld om een levensechte, interactieve ervaring te creëren. Door een volledige omhulling met beeld en geluid krijgen gebruikers het gevoel dat ze zich daadwerkelijk in die virtuele omgeving bevinden. 

Online binding

Online binding verwijst naar de mate van betrokkenheid en verbondenheid die mensen ervaren tijdens online interacties. In het onderwijs zijn er drie belangrijke vormen van interactie: tussen student en docent, tussen studenten onderling en tussen student en leerinhoud. Een sterke online binding draagt bij aan motivatie en een effectievere leerervaring.

Online begeleiden

Online begeleiden is het ondersteunen en begeleiden van studenten via internet. Dit kan helpen om het contact tussen docent en student te versterken en de onderwijskwaliteit te verbeteren. Goed georganiseerde online begeleiding kan bijdragen aan een diepere leerervaring en meer interactie. 

Peerfeedback

Peerfeedback is feedback die studenten aan elkaar geven. Dit is een onderwijspraktijk die steeds vaker wordt toegepast (Filius, 2020). Door feedback te geven aan medestudenten ontwikkelen studenten een kritische blik op zowel hun eigen werk als dat van anderen. Dit proces stimuleert dieper leren, omdat studenten niet alleen leren van ontvangen feedback, maar ook van het geven ervan. Bij een goede implementatie kan peerfeedback een waardevolle toevoeging zijn aan het onderwijs.

Bekijk voor meer kernbegrippen de begrippenlijst op edusources.nl