Blended onderwijs
De kwaliteit van het onderwijs krijgt een flinke impuls als de mogelijkheden van online onderwijs worden gecombineerd met het face-to-face onderwijs op de campus. Daarom wordt er volop geëxperimenteerd met nieuwe online onderwijsvormen en technieken om het onderwijs voor studenten te verbeteren.
Studenten aan een tafel achter hun laptops

Blended onderwijs uitgelegd

Blended onderwijs, of blended learning (‘to blend’ = mixen), combineert fysiek en digitaal leren op een bewuste en geïntegreerde manier. Dit betekent dat klassikale en online activiteiten, leermaterialen en tools elkaar aanvullen en versterken.

Het doel van blended learning is om het onderwijs zo vorm te geven dat het met behulp van ict effectiever, efficiënter en flexibeler wordt. Dit draagt bij aan een hoger leerrendement en meer tevredenheid bij zowel studenten als docenten.

Voordelen en uitdagingen van blended onderwijs

Blended onderwijs is meer dan een mix van online en offline leren—het vraagt om een doordachte aanpak die aansluit bij de behoeften van zowel docenten als studenten. 

Sinds de coronacrisis is er veel onderzoek gedaan naar online en blended onderwijs. Uit het rapport De Toekomst van Blended Onderwijs is gestart, een onderzoek onder 1500 studenten en medewerkers in het hoger onderwijs, blijkt dat online onderwijs organiseren lastig is. Zo zijn er zorgen over de kwaliteit van het (practicum)onderwijs, de werkdruk van docenten en het welzijn van studenten. Tegelijkertijd biedt online onderwijs ook voordelen: flexibiliteit in tijd en plaats, innovatieve lesvormen en betere mogelijkheden voor individuele begeleiding. De conclusie van het rapport is dat zowel studenten als docenten de voorkeur geven aan een mix van online en fysiek onderwijs.

Het rapport geeft een aantal adviezen voor een ideale ‘blend’ (mix) van online en fysiek onderwijs:

  • Terug naar de tekentafel
    Een visie op instellingsniveau is belangrijk, maar ga vooral uit van de praktijkervaringen van docenten.
  • Betrek studenten bij het ontwerp
    Volledig maatwerk is niet haalbaar, maar geef studenten regie over hun onderwijsmix. Vraag hen bijvoorbeeld om een vak mee vorm te geven.
  • Investeer in online onderwijskwaliteit
    Train docenten in didactische vaardigheden voor online onderwijs en zet in op hun professionele ontwikkeling.
  • Zorg voor online binding
    De rol van de docent is belangrijk, maar zorg ook voor community-building en verbondenheid vanuit je instelling.
  • Gebruik de campus als ontmoetingsplek
    Laat de campus niet alleen een werk- of instructieplek zijn, maar ook een plek voor samenwerking en co-creatie.