Stimuleringsregeling Open en online onderwijs
Kennis online onderwijs
Dankzij de subsidie uit de stimuleringsregeling open en online onderwijs zijn veel projecten ontwikkeld voor open leermaterialen en online onderwijs. Naast deze projecten is ook veel kennis opgedaan en doorontwikkeld in producten of diensten. Op deze pagina een verzameling van de ontwikkelingen binnen online onderwijs.
XR in het onderwijs
Wat zijn de mogelijkheden, kansen, toepassingen, uitdagingen en hindernissen van eXtended Reality voor het onderwijs? Wie houden zich hiermee bezig? Waar staan we nu en waar gaan we naartoe? Lees het in de uitgave XR in het onderwijs.
Aan de slag met peerfeedback
Zoek je een manier om grootschalig onderwijs persoonlijker te maken en de werkdruk te verlichten? Ga dan aan slag met peerfeedback. Het is een aantoonbaar geschikte onderwijsvorm om dieper leren - kritisch denken, kennis verwerken, creativiteit - te bewerkstelligen bij studenten.
Online Binding
Hoe verwelkom je online (nieuwe) studenten en zorg je ervoor dat ze zich met elkaar en de opleiding verbonden voelen? Hoe houd je studenten online gemotiveerd? Online onderwijs vraagt om een andere werkwijze om online binding tot stand te brengen. Hoe je dit doet? Wij helpen je op weg met tips en tricks die je in de praktijk kunt inzetten!
Organiseer verdiepend contact met online begeleiden
Hoe kun je online het contact onderhouden tussen de docent en de student en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren? Online begeleiding biedt meer flexibiliteit en een mix van begeleidingsvormen, waardoor het onderwijs interessanter wordt voor student en docent. Lees de praktijkverhalen om online begeleiden in de onderwijspraktijk in te zetten.
Use cases pijler online onderwijs
Een aantal projecten uit de pijler open online onderwijs van de stimuleringsregeling open en online onderwijs zijn uitgewerkt in use cases. Bekijk deze mooie praktijkvoorbeelden en gebruik ze in jouw onderwijs.
VR maakt voorbereiden en oefenen van practicum levensecht
Studenten vinden chemiepractica vaak spannend. Er kan veel misgaan, met behoorlijk hoge kosten en veiligheidsrisico’s als gevolg. De WUR ontwikkelde samen met de RUG een virtueel chemiepracticum om studenten eerst virtueel te laten oefenen met een virtual reality bril ter voorbereiding op fysieke practica.
Labvaardigheden verbeteren? Gebruik interactieve video’s
Studenten Bio-Farmaceutische Wetenschappen ervaren een hoge druk tijdens practica, omdat ze de vaardigheden nog missen om handelingen goed uit te voeren. Universiteit Leiden ontwikkelde daarom interactieve video’s over deze vaardigheden. Dit leidt tot betere leerresultaten, lagere studiedruk en minder werkdruk voor docenten en begeleiders van practica.
Gepersonaliseerde feedback in grootschalig onderwijs
Hoe geef je studenten en docenten op ieder moment inzicht in de voortgang van het leerproces? Universitair docent Erwin van Vliet wilde zijn studenten graag een-op-een begeleiding bieden, maar hoe doe je dat in grootschalig onderwijs? Hij ontwikkelde een learning analytics dashboard dat inzichtelijk maakt wat studenten in de online leeromgeving doen.
Virtual Classroom versterkt rol docent en verrijkt het onderwijs
Veel mensen associëren online onderwijs met een ‘talking head’ op een scherm. Dat je het ook op een heel andere manier kunt vormgeven, zodanig dat fysiek en online onderwijs elkaar versterken, laten de Universiteit Utrecht, TU/e en WUR zien. Samen hebben zij onderzocht hoe je een Virtual Classroom het best inzet.
Feedbackapp veldwerk prikkelt nieuwsgierigheid van studenten
Bij studie aardwetenschappen mag veldwerk niet ontbreken. Toch staat dit onderdeel onder druk door een tekort aan docenten met een veldgeologieachtergrond en een toename van studenten. Universiteit Utrecht ontwikkelde een app die studenten ondersteunt bij de begeleiding van veldwerk, zodat de docent zich kan richten op de complexe vragen en reflectie.
Studenten krijgen via YouTube antwoord op wat ze nooit durfden te vragen
“Tijdens een multidisciplinair overleg houden studenten en co-assistenten liever hun mond, om maar geen domme vragen te stellen. En omdat ze geen onderwijs op dat gebied meer krijgen, bestaat het risico dat hun kennis in de rest van hun loopbaan achterblijft.”, vertelt arts en docent radiologie Matthias Cabri. Amsterdam UMC en de UvA hebben daarom de Onderwijspoli Radiologie ontwikkeld, een veilige en toegankelijke omgeving om die vragen juist wél te stellen.
Directe feedback tijdens online oefenen van lab-rekenvaardigheden
Studenten biomedische wetenschappen, gezondheidswetenschappen en geneeskunde hebben allemaal scheikunde in hun vakkenpakket gehad. Met die kennis zouden ze eenvoudige labcalculaties moeten kunnen maken. De werkelijkheid is dat hun basiskennis achterblijft bij wat er in de praktijk nodig is. Herman Popeijus van de Maastricht University ontwikkelde een online tool waarmee studenten hun lab-rekenvaardigheden kunnen oefenen genaamd OLaF.
Personen- en familierecht verlevendigen met acteurs
De Universiteit Maastricht nam het blok personen- en familierecht op de schop. In plaats van korte, eenzijdige casussen op papier, staan studenten nu in twee groepen een echtpaar bij in een complexe scheiding. 'We geven studenten op deze manier veel meer bagage bij het vak van familierecht jurist', vertelt Gwen Noteborn van de Universiteit Maastricht.
Frocole- de app voor feedback en reflectie bij samenwerkend leren
Samenwerkend leren of collaboratief leren is niet alleen gericht op de ontwikkeling van de eigen kennis en persoon, maar ook op het verder helpen van de ander. Dankzij de stimuleringsregeling open en online onderwijs ontwikkelde de Open Universiteit (OU) de Frocole-app om het feedback- en reflectieproces te ondersteunen van groepen die samenwerken,
Studenten leren virtueel pleiten met PleitVRij
Op de Universiteit Utrecht komen rechtenstudenten in hun toga uit een lokaal. Zij oefenen het pleiten in een virtuele omgeving. Op deze manier kunnen zij op een realistische manier hun spreekvaardigheid oefenen én van elkaar leren. Hun eerste reactie; ‘wat een gave ervaring!’
PRESTO: Peer assessment in estafettevorm
Een innovatieve en leerzame onderwijsvorm, maar ook een moreel dilemma. Zo omschrijft docent Technische Bestuurskunde Pieter Bots de leerestafette die hij in eerste instantie ontwikkelde voor zijn eerstejaars studenten aan de TU Delft. “Voor sommige studenten werkt het uitstekend, anderen noemen het ‘unfair’.”
Gamified kennisplatform daagt studenten uit om elkaar te helpen
Docent Stefan Hugtenburg legt uit hoe zij studenten van de TU Delft via een kennisplatform met spelelementen uitdagen om meer kennis uit te wisselen. Zeker in coronatijd is dat van grote waarde.
Verbeterde leereffecten met collaborative VR
Iedereen kent wel de 3D-toepassingen met een VR-bril. Veel minder bekend is collaborative VR, dat je 3D ook online kunt benaderen, gewoon via een browser. Heeft deze vorm van VR meerwaarde in geesteswetenschappen en archeologie? In het project Virtual Past Places (ViPP) wordt hier onderzoek naar gedaan.
Projecten online onderwijs
Bekijk alle projecten uit de pijler online onderwijs die zijn ontwikkeld dankzij de Stimuleringsregeling open en online onderwijs.