Digitaal toetsen
Het toetslandschap is sterk in ontwikkeling. De vraag naar digitaal toetsen stijgt snel en ook de diversiteit aan toetsvormen neemt sterk toe. Het toetsproces raakt steeds meer verweven met het onderwijsproces, waarbij toetsen geen afrekenmoment, maar een leermoment wordt.
Een lege zaal waar digitaal getoetst wordt

Digitaal toetsen uitgelegd

 Lees meer over wat we met digitaal toetsen en beoordelen bedoelen. Wat de uitdagingen van onze instellingen zijn en wat SURF doet op dit thema. Wil je weten wat SURF allemaal doet rond digitaal toetsen? Bekijk het in onderstaande overzicht:
SURF hulp bij (digitaal) toetsen en beoordelen

Toetsen en beoordelen is een belangrijk deel van het onderwijsproces. De manier van toetsen is in het vervolgonderwijs de afgelopen jaren sterk veranderd. Ten eerste toetsen onderwijsinstellingen steeds meer digitaal. Bij veel instellingen is de vraag naar digitaal toetsen inmiddels zelfs groter dan de capaciteit.

Daarnaast is de kijk op toetsen de laatste jaren veranderd. Er is meer aandacht voor toetsing als leermiddel in plaats van als beoordelingsmiddel. Veel onderwijsinstellingen willen aan de slag met ‘ontwikkelingsgericht toetsen’. Dit brengt nieuwe behoeftes met zich mee, zoals het digitaal kunnen monitoren van de ontwikkeling van studenten en feedback geven. Instellingen zijn op zoek naar digitale tools, zoals dashboards en e-portfolio’s, om dit te ondersteunen. 

Welke vraagstukken spelen er bij digitaal toetsen?

Binnen digitaal toetsen en beoordelen richten wij ons op de volgende onderwerpen:

  • Veilig en flexibel toetsen

De vraag naar veilige en flexibele digitale toetswerkplekken groeit hard. Instellingen willen steeds vaker toetsen via mobiele devices (laptops). Dit kan via door de instellingen zelf beheerde laptops of via de laptops van studenten – ook wel Bring Your Own Device, of kortweg BYOD, genoemd.  Instellingen hebben behoefte aan inzicht in de voor- en nadelen; en aan stappenplannen hoe je het implementeert. Bij toetsen met BYOD spelen ook ethische vraagstukken, zoals kansenongelijkheid. Verder is er een wens om samen op te trekken in de gesprekken met commerciële Edtech-leveranciers.

  • Authentiek toetsen

Er is een groeiende behoefte aan authentieke toetsvormen. Dit betekent dat studenten tijdens de toets applicaties zoals Excel, Matlab of SPSS moeten kunnen gebruiken. Hoe voorkom je dan fraude?

  • Ontwikkelingsgericht toetsen

Veel onderwijsinstellingen willen aan de slag met ‘ontwikkelingsgericht toetsen’. Dit brengt nieuwe behoeftes met zich mee, zoals het digitaal kunnen monitoren van de ontwikkeling van studenten en feedback geven. Instellingen zijn op zoek naar digitale tools, zoals dashboards en e-portfolio’s, om dit te ondersteunen. 

Visieontwikkeling

In 2022 ontwikkelde SURF samen met de werkgroep Toetsen van het Versnellingsplan het document Toekomstperspectieven op digitaal toetsen om inzicht te krijgen in de toekomst van toetsen. Als vervolg daarop ontwikkelde SURF de Visietool Toetsen. Deze helpt instellingen om hun visie op digitaal toetsen en beoordelen helder te krijgen. We willen helder krijgen hoe het toetslandschap in het Nederlandse hoger onderwijs en mbo er voor de komende jaren uitziet en op welke punten SURF gezamenlijk kan optrekken.