Leren van toetsen
We richten ons daarbij op de inzet van e-portfolio’s ter ondersteuning van het toetsproces. Een e-portfolio is een instrument dat de unieke ontwikkeling van een student zichtbaar maakt. Je ziet in welke context(en) studenten zich ontwikkelen en hoe competent zij zichzelf achten.
Digitale studentportfolio’s of e-portfolio’s, staan al jaren in de belangstelling bij onderwijsinstellingen. Ze passen bij ontwikkelingen in het onderwijs, zoals Leven Lang Leren en de student centraal stellen. Het e-portfolio helpt om de ontwikkeling van studenten te ondersteunen, hun voortgang bij te houden en hun leerresultaten en competenties vast te leggen. Het gebruik ervan is wisselend en de inzet bleef lange tijd uit. Op dit moment is er hernieuwde aandacht voor e-portfolio’s, met name door de opkomst van programmatisch toetsen. Ook leveranciers ontwikkelen hun aanbod op het gebied van e-portfolio snel.
Het onderwijs en leveranciers zijn beide bezig met de ontwikkeling van e-portfolio’s in het hoger onderwijs. Maar er zijn nog veel onzekerheden. Om de huidige stand van zaken te achterhalen en te kijken naar de toekomst van e-portfolio’s, heeft SURF een inventarisatie gemaakt in de uitgave e-portfolio's in het hoger onderwijs.
E-portfolio's in de praktijk
Het is gebleken dat er nog veel onzekerheden zijn aan het gebruik van e-portfolio’s in het hoger onderwijs. Om deze redenen heeft de werkgroep Digitaal toetsen en beoordelen van SURF besloten om dit nader te onderzoeken bij verschillende instellingen die e-portfolio's gebruiken. De interviews die zijn gehouden bij verschillende instellingen zijn uitgewerkt in casussen.