E-portfolio's in de praktijk
De aandacht voor e-portfolio’s bij digitaal toetsen en beoordelen groeit door de opkomst van programmatisch toetsen. Een e-portfolio is een middel om de ontwikkeling van studenten te volgen en om de leerresultaten en competenties te registreren. Wij hebben het gebruik van e-portfolio's bij een aantal instellingen onderzocht.
In de publicatie ‘e-portfolio’s in het hoger onderwijs’ (SURF, 2023) beschrijven we dat e-portfolio's goed aansluiten op Leven Lang Leren en het meer centraal stellen van de ontwikkeling van de student. Het is gebleken dat er nog veel onzekerheden zijn aan het gebruik van e-portfolio’s in het hoger onderwijs. Om deze redenen heeft de werkgroep Digitaal toetsen en beoordelen van SURF besloten om dit nader te onderzoeken bij verschillende instellingen die e-portfolio's gebruiken.
De gehouden interviews bij verschillende instellingen zijn uitgewerkt in casussen waarin zij antwoord geven op de volgende vragen:
- Wat is er op decentraal niveau nodig aan functionaliteiten om leren van toetsen te ondersteunen met een e-portfolio?
- Hoe worden de functionaliteiten binnen het e-portfolio centraal georganiseerd, zowel technisch (inbedding ecosysteem) als organisatorisch?
Via deze interviews verkrijgen wij meer inzicht in het gebruik van e-portfolio's bij de instellingen en delen wij deze kennis. Ook onderzoeken wij of SURF acties kan ondernemen om knelpunten bij de inzet van e-portfolio’s op te lossen. De onderzochte e-portfolio's worden aangevuld met praktijkverhalen die wij verder onderzoeken.