
Blended onderwijs uitgelegd
Het doel van blended learning is om het onderwijs zo vorm te geven dat het met behulp van ict effectiever, efficiënter en flexibeler wordt. Dit draagt bij aan een hoger leerrendement en meer tevredenheid bij zowel studenten als docenten.
Voordelen en uitdagingen van blended onderwijs
Blended onderwijs is meer dan een mix van online en offline leren—het vraagt om een doordachte aanpak die aansluit bij de behoeften van zowel docenten als studenten.
Sinds de coronacrisis is er veel onderzoek gedaan naar online en blended onderwijs. Uit het rapport De Toekomst van Blended Onderwijs is gestart, een onderzoek onder 1500 studenten en medewerkers in het hoger onderwijs, blijkt dat online onderwijs organiseren lastig is. Zo zijn er zorgen over de kwaliteit van het (practicum)onderwijs, de werkdruk van docenten en het welzijn van studenten. Tegelijkertijd biedt online onderwijs ook voordelen: flexibiliteit in tijd en plaats, innovatieve lesvormen en betere mogelijkheden voor individuele begeleiding. De conclusie van het rapport is dat zowel studenten als docenten de voorkeur geven aan een mix van online en fysiek onderwijs.
Het rapport geeft een aantal adviezen voor een ideale ‘blend’ (mix) van online en fysiek onderwijs:
- Terug naar de tekentafel
Een visie op instellingsniveau is belangrijk, maar ga vooral uit van de praktijkervaringen van docenten. - Betrek studenten bij het ontwerp
Volledig maatwerk is niet haalbaar, maar geef studenten regie over hun onderwijsmix. Vraag hen bijvoorbeeld om een vak mee vorm te geven. - Investeer in online onderwijskwaliteit
Train docenten in didactische vaardigheden voor online onderwijs en zet in op hun professionele ontwikkeling. - Zorg voor online binding
De rol van de docent is belangrijk, maar zorg ook voor community-building en verbondenheid vanuit je instelling. - Gebruik de campus als ontmoetingsplek
Laat de campus niet alleen een werk- of instructieplek zijn, maar ook een plek voor samenwerking en co-creatie.