AVG en ethiek
Wil jouw instelling starten met learning analytics? Wil je daarbij hulp bij het bepalen wat mag met de data van studenten? De handleiding beschrijft op praktische wijze de invloed van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) op learning analytics. Zo kan je direct de privacygevolgen overzien.
Learning analytics in 5 stappen: een handreiking voor de AVG
Ethiek
Voor het benutten van studiedata moeten instellingen ethische afwegingen maken. Internationaal zijn er verschillende ethische codes ontwikkeld voor het inzetten van studiedata. Een goed voorbeeld is de ethische code van Jisc. Het versnellingsplan ontwikkelt samen met SURF, de instellingen en ethische experts een ethische code voor het gebruik van studiedata in de Nederlandse context. Als onderwijsinstellingen studiedata willen benutten is het belangrijk dat in elk geval wordt voldaan aan de Algemene verordening gegevens- bescherming (AVG). De AVG stelt hoge eisen aan het inzetten van studiedata.
Podcast Data en Ethiek in het Onderwijs
Hoe komt in een data-gestuurde wereld ethiek in de knel? En wat betekent dit voor het onderwijs? Germaine Poot, projectleider Learning Analytics interviewde hierover Miriam Rasch, filosofe en auteur van het boek 'Frictie, Ethiek in tijden van dataïsme' van uitgeverij De Bezige Bij.
Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata
Onder regie van de zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten is het ‘Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata’ opgesteld. Het Referentiekader dient ertoe iedereen die in het hoger onderwijs studeert of werkzaam is het vertrouwen te geven dat zorgvuldig en veilig met studiedata wordt omgegaan. De koepels Vereniging Hogescholen en Universiteiten van Nederland hebben het Referentiekader ook omarmd.
Tijdens de ontwikkeling van het Referentiekader heeft de zone een dilemmaspel ontwikkeld. Een spel dat de dialoog over het verantwoord toepassen van studiedata faciliteert en tot leven brengt.