Starten met studiedata
Bepalen van doelen voor inzet studiedata
De doelen om studiedata in te zetten, zijn voor alle instellingen anders. Ze moeten passend zijn bij bijvoorbeeld de omvang, de omstandigheden, de onderwijsvisie en het soort studenten van een instelling. Iedere onderwijsinstelling zal daarom eigen ambities moeten formuleren waarom en hoe zij studiedata willen gebruiken.
Waar begin je als je wilt starten met het inzetten van learning analytics? Wat wil je bereiken. Wie moet je erbij betrekken? En waar moet je verder aan denken? Het discussiemodel helpt je een start te maken. Binnen het discussiemodel ga je in op je doelen, doelgroep, gebruik van data, visie en beleid, stakeholders, privacy en ethiek.
Proeftuin Learning Analytics
Ben je docent en wil jij wegwijs gemaakt worden in het gebruik van studiedata binnen je eigen onderwijs? Maak dan gebruik van de Proeftuin Learning Analytics van de versnellingszone Docentprofessionalisering. SURF leverde een bijdrage aan de serie van zes bijeenkomsten over onderwijsdoel, ethiek, datakwaliteit, privacy, datamanagement en meer.
Aandachtspunten voor een veilige en betrouwbare infrastructuur
Ontwikkelt jouw instelling een infrastructuur voor learning analytics of het analyseren van studiedata, of neemt je instelling dit af? Dan moet je verschillende afwegingen maken als het gaat om privacy, ethiek en functionaliteit. SURF heeft een aantal aandachtspunten en vragen opgesteld.
Verkenning Regie op studiedata door studenten
Instellingen verzamelen veel data over en van studenten. Meer regie op deze data vanuit de student is wenselijk, zodat de student inzicht en controle heeft over de verwerking van persoonsgegevens binnen het onderwijsproces. Maar wat zijn de mogelijkheden voor een infrastructuur voor regie op studiedata?
Visie- en strategieworkshops
SURF biedt visie- en strategieworkshops aan voor onderwijsinstellingen. We helpen instellingen met het scherper krijgen van hun ambities ten aanzien van het benutten van studiedata. De inzichten die deelnemende instellingen opdoen in een visievormingstraject stellen we beschikbaar aan de andere instellingen. We brengen instellingen met vergelijkbare visies met elkaar in contact en brengen andere perspectieven in discussies in.
Positionpaper gebruik van studiedata
SURF onderzoekt welke waarden instellingen gemeenschappelijk hebben ten aanzien van gebruik van learning analytics, welke gemeenschappelijke behoeften er zijn op het gebied van een learning analyticsinfrastructuur, en welke randvoorwaarden op het gebied van algoritmen, privacy en ethiek we delen.
Ondersteuning van docenten
Het succesvol inzetten van learning analytics valt of staat met de manier waarop studiedata wordt toegepast in de onderwijspraktijk. Het werkt pas echt als we erin slagen de juiste vragen aan de data te stellen. Dat begint al bij het ontwerpen van online onderwijs.
In het rapport Learning analytics in het onderwijs: een onderwijskundig perspectief staan een aantal cases waarin we laten zien hoe dat in de onderwijspraktijk kan werken. Het rapport ondersteunt en inspireert docenten en onderwijsontwikkelaars om studiedata binnen online onderwijs toe te passen. Zo kunnen ze data verzamelen over hoe studenten door een online omgeving klikken, welke video’s ze bekijken, welke andere digitale voetsporen ze achterlaten en wat dat zegt over hun leergedrag.
Publicaties
Hoe data de kwaliteit van het hoger onderwijs kunnen verbeteren
Wat is de potentie van learning analytics voor het Nederlandse hoger onderwijs.
Statisch handboek studiedata
Meer weten over een gemeenschappelijk standaard voor het toetsen van analyses op studiedata in het hoger onderwijs om de validiteit en betrouwbaarheid van beleidsadviezen te waarborgen.