Digitale leeromgeving
Studenten en docenten hebben steeds veranderende behoeftes als het gaat om digitale leeromgevingen. Maar hoe kom je tot een visie op de leeromgeving, wat is een modulair opgebouwde leeromgeving en waar loop je tegenaan als je dit wil implementeren in je onderwijs? Dat is waar SURF naar kijkt.
Studente in bibliotheek met computer online

Dat heeft niet alleen ons, maar ook de hele zaal doen beseffen dat we het draagvlak echt moeten veranderen. Vooral nu de toekomst zich richt op leerlinggestuurd leren.

Iris Huis in 't Veld

Iris Huis in ‘t Veld

Telefoonnummer

Rapporten en publicaties

SURF doet al langere tijd onderzoek naar digitale leeromgevingen. Hieronder vind je een overzicht van de opgeleverde publicaties

Visie op de digitale leeromgeving

Herijking van de digitale leeromgeving 2022

In 2012 ontwikkelde SURF een visie voor digitale leeromgevingen genaamd componentenvisie. Hierin stellen we de digitale leeromgeving voor als â€˜het geheel van systemen, door een instelling georganiseerd, gericht op het onderwijs en leren’. In 2022 ontwikkelde SURF samen met 30 experts een rapport over de impact van ontwikkelingen binnen het onderwijs en technologie op de digitale leeromgeving.

Lees het rapport

Voor de herijking van de visie op de digitale leeromgeving ontwikkelde SURF ook twee werkvormen. Deze werkvormen kunnen worden ingezet wanneer je zelf aan de slag wilt met de herijking of ontwikkeling van de visie op de DLO. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op.

 

Inrichting van de digitale leeromgeving

Digitale leeromgeving

SURF ontwikkelde een uitgave die ingaat op veelvoorkomende onderdelen van de onderwijsvisie en wat die betekenen voor de inrichting van de leeromgeving. 

 Download de publicatie

Techniek digitale leeromgeving

Man achter computer

Onderstaande publicatie geeft een overzicht van gegevens en functionaliteiten die componenten in de digitale leeromgeving kunnen hebben, hoe deze met elkaar samenhangen en welke standaarden nodig zijn om ze als één geheel met elkaar te laten samenwerken.

Download de publicatie

Bekijk ook wiki voor technisch werkboek

SURF ontwikkelde een demo-omgeving voor de persoonlijke en flexibele leeromgeving. In 2017 en 2018 gingen diverse leveranciers en instellingen hier al mee aan de slag. Een aantal leveranciers heeft in pilots hun producten geprobeerd werkend te krijgen door een oplossing te vinden voor de integratievraagstukken die bij het koppelen aan de modulaire leeromgeving aan het licht komen. Dit hebben zij gedaan in de SURF-demo-omgeving waarin relevante standaarden als LTI, xAPI, LIS, OOAPI, SAML/VOOT, geïmplementeerd en getest konden worden.

Ontdek de lessons learned van de SURF-demo modulaire leeromgeving

Open standaarden spelen een belangrijke rol binnen digitale leeromgevingen. Bekijk onderstaande video om inzicht te krijgen in de meest gebruikte open standaarden in de digitale leeromgeving. 

Inkoop digitale leeromgeving

Hoe staat het met de digitale leeromgeving 2020

SURF ontwikkelde een handleiding voor het inkopen van onderdelen voor de digitale leeromgeving. In deze handreiking lees je wanneer aanbesteden nodig is, hoe een aanbesteding in hoofdlijnen verloopt en uit welke procedures een instelling kan kiezen. Daarnaast gaan we in op innovatieve inkoopstrategieën en op aandachtspunten bij de inkoop van clouddiensten.

Download de handreiking

SURF maakte een infographic waarin je vindt hoe instellingen hun digitale leeromgeving momenteel vormgeven. Je ontdekt ook het effect van de coronamaatregelen en de toekomstplannen van instellingen. Bekijk het overzicht van de meest gebruikte applicaties in 2020.

Bekijk de infographic

Doorontwikkelen digitale leeromgeving

gebruikerservaring van de digitale leeromgeving

In onderstaande publicatie lees je hoe je via gebruikersfeedback de gebruikerservaring kan verbeteren bij samengestelde leeromgevingen. Je ontdekt ook wat de geleerde lessen zijn van instellingen die zich al langer met dit onderwerp bezighouden.

Download de publicatie

Video met gebruikerservaringen van Ton Gloudemans (Inholland), Pieter van Langen (HvA) en Tim Fleumer (Hogeschool Rotterdam)

5 instellingen laten in onderstaande thema-uitgave zien hoe zij hun digitale leeromgeving up-to-date houden en welke geleerde lessen dat heeft opgeleverd. Ook lees je welke stappen je kunt nemen om tot een goed ingerichte leeromgeving te komen.

Download de thema-uitgave

Hoe bereik je een optimale gebruikerservaring van de modulair opgebouwde digitale leeromgeving? Dat is voor veel instellingen een uitdaging. In onderstaande handreiking lees je welke elementen de gebruikerservaring beïnvloeden. Je krijgt handvatten om de gebruikerservaring van je eigen leeromgeving te optimaliseren.

Download de handreiking

Project Educatieve applicaties
Meer grip op het applicatielandschap van je onderwijsinstelling? Dat is belangrijk voor je instelling, maar ook voor je gebruikers die veel educatieve applicaties gebruiken. Met het project educatieve applicaties kijkt SURF naar een gezamenlijke oplossing om informatie over applicaties te delen via een platform.

Lees meer over dit project

Project Educatieve applicaties 1