Aan de slag met peerfeedback
Peerfeedback is een manier om grootschalig onderwijs persoonlijker te maken en kan de werkdruk van de docent verlichten. Het is een aantoonbaar geschikte onderwijsvorm om dieper leren - kritisch denken, kennis verwerken, creativiteit - te bewerkstelligen bij studenten.
Over peerfeedback
Bij peerfeedback is het de bedoeling dat niet de docent (de expert), maar een of meerdere medestudenten het werk van een student reviewen. Lees meer over peerfeedback.
Om peerfeedback te laten slagen zijn een aantal randvoorwaarden nodig.
Bij het inzetten van peerfeedback kun je verschillende keuzes maken. Bekijk de verschillende mogelijkheden, onderbouwd met voor- en nadelen.
De projecten in de stimuleringsregeling open en online onderwijs hebben tot diverse geleerde lessen geleid.
Wil je aan de slag met peerfeedback? Op deze pagina vind je tools die je kunt inzetten of bekijk de voorbeelden van instellingen die al werken met peerfeedback.
Projecten peerfeedback
Instellingen die hebben deelgenomen aan de stimuleringsregeling open en online onderwijs met projecten die aansluiten op het thema peerfeedback zijn hieronder te vinden.
Proeftuin Digitale Peerfeedback
De Zone docentprofessionalisering van het Versnellingsplan ontwikkelde een proeftuin waar toepassing van (digitale) peerfeedback door docenten in het hoger onderwijs centraal staat. In een serie van vier bijeenkomsten leren docenten hoe zij op een doordachte wijze peerfeedback binnen hun eigen onderwijs kunnen inzetten en hoe zij dit proces bij hun studenten kunnen begeleiden.
Download hier alle onderdelen van de vier bijeenkomsten van de proeftuin
3 webinars over peerfeedback
Wij hebben 3 webinars georganiseerd over peerfeedback. Lees het verslag over de webinars of bekijk de terugblik.
PRESTO: Peerassessment in estafettevorm
Een innovatieve en leerzame onderwijsvorm, maar ook een moreel dilemma. Zo omschrijft docent Technische Bestuurskunde Pieter Bots de leerestafette die hij in eerste instantie ontwikkelde voor zijn eerstejaars studenten aan de TU Delft. “Voor sommige studenten werkt het uitstekend, anderen noemen het ‘unfair’.”
Goede instructies essentieel bij peerfeedback
Renée Filius, hoofd onderwijs bij de Universiteit Utrecht, is gepromoveerd op onderzoek naar de meerwaarde van digitale peerfeedback. Voor online onderwijs is de inzet van instrumenten zoals peerfeedback hard nodig om interactie en communityvorming op gang te brengen.