Rapporten en publicaties

Op deze pagina staan alle rapporten en publicaties van Futuring. Ze bieden inzichten in innovatieve technologieën, trends en strategieën die de toekomst van onderwijs en onderzoek vormgeven.

Publicatie - 06 maart 2025

1. Introductie van het concept van quantumcommunicatie

Quantumcommunicatie biedt ongekende mogelijkheden voor de veiligheid en betrouwbaarheid van digitale infrastructuren. Maar wat betekent dit voor onderwijs en onderzoek? In onze nieuwe whitepaper geven we inzicht in de principes, toepassingen en wereldwijde ontwikkelingen van quantumcommunicatie.

Lees het nieuwsbericht Download de whitepaper

Publicatie - 1 oktober 2024

2. Game-Based Learning: ontdek de toekomst van leren 

Game-based learning (GBL) maakt leren leuker, motiverender en persoonlijker met digitale en analoge speltechnieken. In onze whitepaper ontdek je als docent, onderwijsinnovator of beleidsmaker de kansen van GBL en hoe je dit toepast in de praktijk. Door samen te werken en deze innovatieve aanpak te omarmen, creëeren we onderwijs dat niet alleen moderner en effectiever is, maar ook meer gericht op het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. 

Download de whitepaper

Publicatie - mei 2024

3. Brain-computerinterfaces

Kunnen we in de toekomst via onze hersenen met computers communiceren? De technologie die dit mogelijk maakt, brain-computerinterface, kan het leven van mensen enorm veranderen. De whitepaper 'Brain-computer interfaces voor onderwijs en onderzoek?' geeft je een verdiepend inzicht in de techniek, geschiedenis en mogelijkheden van BCI’s. Ook ontdek je verschillende scenario’s voor de toepassing van BCI’s in de toekomst. 

Download de whitepaper

Publicatie - 1 oktober 2023

4. Introductie van Metaverse voor onderwijs en onderzoek

De Metaverse is een nieuwe, meeslepende 3D-internetervaring waarin fysieke en virtuele werelden samenkomen via XR-technologie. Hoewel het concept steeds meer aandacht krijgt, bestaan er nog veel vragen over de definitie en toekomst ervan. In dit rapport brengen we in kaart wat toonaangevende deskundigen en instellingen zeggen over:

  • de terminologie rond het concept van de Metaverse
  • de voorgestelde tijdlijn voor een volgroeide Metaverse
  • de voorwaarden om een Metaverse te bereiken die volgroeid genoeg is voor onderwijs en onderzoek in Nederland.

Download het rapport

Publicatie - 05 maart 2024

5. Is de 'Supercloud' de volgende fase van de cloud?

De cloud wordt in het stijgende gebruik van het opslaan en opvragen van data steeds groter en belangrijker, ook voor onderwijs en onderzoek. Nu er meer behoefte is aan cloudcomputing, neemt de complexiteit van het werken met verschillende cloudaanbieders toe, zowel voor gebruikers als beheerders. Kan het concept van één Supercloud deze uitdagingen helpen verlichten? Meer inspiratie in deze whitepaper.

Lees meer Download de whitepaper