Online onderwijs biedt kansen voor innovatie en kwaliteitsverbetering van het hoger onderwijs. Het ministerie van OCW stelt jaarlijks geld beschikbaar voor een stimuleringsregeling om dit te bevorderen. Op deze pagina vind je een overzicht van de projecten die aan deze regeling hebben deelgenomen.
VR & 3D
Per 1 mei 2022 zijn 7 projecten gehonoreerd die zich allemaal richten op de inzet van VR (soms ook MR), danwel 3D beelden in blended onderwijs.
In dit project ontwikkelen we tools en methoden voor blended learning om de studenten kennis te laten maken met robotfabricage-technologieën voor ruimtelijke ontwerpopdrachten. Daarmee kunnen studenten (virtuele) modellen en prototypes maken, zonder gebruik te maken van speciale infrastructuren, zoals een modelmakerij.
Co-creatie van een proeftuin voor ontwerpcursus waterbeheer
Dit project richt zich op de totstandkoming van een ‘levend lab’ in Jordanië. Dit lab maakt deel uit van de ontwerpcursus van het International Land and Water Management-programma van de Universiteit Wageningen.
VR als toepassing voor het leren van leraren
Dit project is gericht op de toepassing van Virtual Reality in lerarenopleidingen, waarmee het leren op de werkplek kan worden gesimuleerd. Centraal staat de vraag in hoeverre verschillende vormen van feedback binnen een VR-context bijdragen aan de leerervaring van studenten.
Using blended education to improve perineal skills training
Studenten Verloskunde moeten voldoende kunnen oefenen met het zetten en hechten van episiotomieën (het zogenoemde ‘inknippen’ bij bevallingen). Daarom wordt in dit project een blended onderwijsontwerp ontwikkeld waarin studenten dit kunnen leren. Dit onderwijsontwerp omvat een gesimuleerde omgeving.
Leren met Virtual Reality: The Next Level
Dit project bouwt voort op het innovatieproject Pleitvrij; het is bedoeld om rechtenstudenten in een VR-omgeving te laten oefenen met pleiten in een rechtszaal. Het project richt zich nadrukkelijk op stressbestendigheid en studentwelzijn.
FEEdback Digital Imaging Tool (FEED-IT)
Dit project is bedoeld om studenten geneeskunde te leren medische (radiologische) beelden beter te interpreteren. Daarvoor wordt een e-learningmodule ontwikkeld, die ingebed wordt in het onderwijs. Door te werken met vragen en feedback wordt de intensiteit van de training vergroot.
Virtual Past Places (ViPP)
Tijdens de coronapandemie is het 4D Research Lab (4DRL) van de Universiteit van Amsterdam gaan experimenteren met Virtual Reality (VR)-technologie. Deze technologie kan succesvol worden ingezet voor een interactieve kennismaking met bijvoorbeeld archeologische sites, opgravingen en historische plaatsen.