Publieke waarden voor XR in onderwijs en onderzoek
Downloads
Nu technologieën onze onderwijs- en onderzoekswereld blijven digitaliseren, is het tijd om hun invloed op verantwoorde wijze vorm te geven. Veel onderwijsinstellingen duiken in XR-technologieën en de opkomst van innovatie en experimenten is spannend. Maar als we technische problemen aanpakken, headsets bestellen en de virtuele ervaringen uitbreiden naar nieuwe domeinen, moeten we ervoor zorgen dat deze vooruitgang in lijn is met onze gedeelde publieke waarden.
In dit document presenteren we de belangrijkste onderdelen van de discussie over het gebruik van eXtended Reality-technologieën (XR) in onderwijs en onderzoek. De eerste stap is om inzicht te krijgen in het gebruik van XR in specifieke praktijkvoorbeelden en nieuwe vragen te stellen over XR vanuit het perspectief van publieke waarden.
Casestudy 1 is gericht op VR-gebaseerde digitale laboratoria (labs) in Nederland. We stellen kritische vragen over de technologie in deze (lab)context, waardoor zowel gebruikers als ontwikkelaars de rol van responsible (verantwoorde) technologie serieus moeten nemen.
Casestudy 2 gaat over door VR aangedreven Virtuele presentatietraining. Ook in deze case stellen we kritische vragen over de technologie, om zowel gebruikers als ontwikkelaars bewust te maken van de rol van deze technologie in hun persoonlijke situatie(s).
3 conclusies
- XR in training is effectief gebleken in specifieke toepassingen, wat leidt tot nieuwe transformaties in zowel labtraining als communicatie.
- Publieke waarden als basis voor serieuze reflectie over XR-technologieën leiden tot nieuwe, kritischere vragen voor zowel docenten als onderzoekers wanneer ze deze nieuwe technologieën voor hun situatie overwegen.
- Om deze publieke waarden in de praktijk te brengen, moeten de XR-technologieën worden afgestemd op onze publieke waarden via verantwoorde praktijken.