Het ministerie van OCW stelt jaarlijks geld beschikbaar om open en online onderwijs te bevorderen. Op deze pagina vind je een overzicht van projecten die aan deze stimuleringsregeling hebben deelgenomen in 2015-2017. De projecten waren in deze periode vooral gericht op het ontwikkelen van online leermaterialen, cursussen en lespakketten.
Techniek
Laat je inspireren door de projecten in de stimuleringsregeling Open en online onderwijs. Hieronder vind je de projecten in de categorie techniek.
De TU Delft wil toekomstige en huidige ingenieurs in binnen- en buitenland onderwijzen in Responsible Innovation. Responsible Innovation gaat over omgaan met ethische vraagstukken en bijbehorende risico’s. Deze kennis maakte de TU in dit project online beschikbaar. Ze ontwikkelden hiervoor onder andere een MOOC over Responsible Innovation en een bijbehorend e-book.
Wetenschappelijke programmeerskills voor iedereen
Betastudenten werken met onderzoekstools voor data-analyse en datavisualisatie, maar kunnen vaak zelf niet programmeren. Daarom heeft de Universiteit van Amsterdam een open en online cursus ontwikkeld voor deze vaardigheid.
Open online Bètadidactiek
In het project Open online Bètadidactiek werken Nederlandse lerarenopleidingen aan gezamenlijke online modules vakdidactiek voor bètavakken. De Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht ontwikkelden de infrastructuur en het procesmodel. Geïnteresseerd? Bekijk dan ook het follow-up project Open Online Wiskundedidactiek.
Sketchlab – digitale platform voor handtekeninstructies en -opdrachten
Universiteit Twente ontwikkelde het digitale platform Sketchlab. Op Sketchlab krijgen studenten handtekeninstructies en -opdrachten aangeboden. Die kunnen zij thuis en tijdens werkcolleges verwerken en ze krijgen feedback op hun uitwerkingen van docenten en medestudenten. Op de projectpagina is ook de handleiding voor het onderwijskundig ontwerp en de code en documentatie van het platform beschikbaar.
Learn computer networking fundamentals in a challenging and engaging way
Met dit project wil de Universiteit Twente (UT) onderwijs over computernetwerken beschikbaar stellen aan een wereldwijd publiek en in het bijzonder andere universiteiten. Ze gebruiken daarbij ‘challenges’ als onderwijsvorm.
The scientific method: learning by doing
In The scientific method – learning by doing, een modulaire online cursus van Wageningen University & Research, wordt de verbinding tussen leren over wetenschappelijke methoden en het toepassen ervan wél gemaakt.