Monique Mulders
Story

‘Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’

Als manager digitale transformatie van het Graafschap College heeft Monique Mulders een diepgeworteld geloof in samenwerking. “Elkaar opzoeken, versterken en samen optrekken, dat is mijn rode draad”, vertelt ze. De gemeenschapszin waar Oost-Nederland bekend om staat, het ‘naoberschap’, sluit naadloos aan bij haar visie: ‘Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’. 

De mentaliteit van Monique weerspiegelt zich in haar werk. Hierin benadrukt ze hoe belangrijk het is om samen te werken, zowel binnen de eigen mbo-instelling als met andere onderwijsinstellingen en organisaties. En dat past weer heel goed bij het Graafschap College, waar Samen.Leren.Delen de kernwoorden zijn. 

Energie door samenwerking

Monique Mulders

Monique Mulders, Coördinerend SURF Contactpersoon van het Graafschap College

Niet verwonderlijk dus dat Monique één van de Coördinerend SURF Contactpersonen (CSC) is voor de sector mbo. Een CSC zorgt voor goede afstemming tussen medewerkers van mbo-instellingen en SURF. CSC’s adviseren hun college van bestuur over de koers van SURF en de aansluiting van aanbod op vraag.

“Sinds een paar jaar zie je een beweging om niet alleen van elkaar te leren, maar ook om in netwerkverband zaken gezamenlijk op te pakken”, vertelt Monique. “Fijn dat inmiddels alle mbo-instellingen zijn aangesloten bij SURF. Op het moment dat we meer samen doen en processen beter op elkaar afstemmen of zelfs standaardiseren, wordt het voor studenten en docenten een stuk eenvoudiger. Samen sta je dan sterker, maar ook wordt het gemakkelijker om alle ontwikkelingen die op ons af komen bij te houden. Juist het samen optrekken geeft mij enorm veel energie.” 

“Het scheiden van ict-dienstverlening en digitale transformatie schept ruimte om digitale transformatie gericht te stimuleren, zonder verstrikt te raken in de dagelijkse operationele ict-activiteiten.”

Alle ruimte voor digitale transformatie

Digitale transformatie is voor het Graafschap College niet alleen ‘digitaal gaan’, zegt Monique. “Het gaat ons er vooral om dat we waarde toevoegen aan ons onderwijs en dat we de effectiviteit en wendbaarheid van onze organisatie vergroten.” Dat is ook precies de reden dat de mbo-instelling heeft gekozen om ict-dienstverlening en digitale transformatie in aparte afdelingen onder te brengen. 

Volgens Monique een verstandige keuze. “Dat schept ruimte om digitale transformatie gericht te stimuleren, zonder verstrikt te raken in de dagelijkse operationele ict-activiteiten,” legt ze uit. “Die ruimte stelt ons in staat bij veel netwerken aan te sluiten en innovaties en ontwikkelingen goed in beeld te hebben en houden. Vervolgens brengen we deze kennis naar onze instelling, met als doel interne ontwikkelingen aan te laten sluiten bij landelijke ontwikkelingen.”

“Zoals je aan onze definiëring al kunt zien, gaat het ons bij digitale transformatie niet alleen om technologie, maar vooral om waardecreatie”, benadrukt Monique. “Digitale transformatie is geen doel op zich, maar een middel. Al blijft het een uitdaging om de perceptie te weerleggen dat digitale transformatie puur ict-gedreven is”, lacht ze.

Student oefent met reanimatie op een pop en op een app op de telefoon is de voortgang te zien

Een voorbeeld van digitale hulpmiddelen in de klas: student oefent met reanimeren, app geeft inzicht in effectiviteit reanimatie

Netwerker pur sang

Voor haar werk binnen het Graafschap College is Monique actief in verschillende externe netwerken van onder meer SURF, NPuls en MBO Digitaal. “Je moet weten wat er in de wereld én bij collega-organisaties speelt om binnen je eigen instelling de juiste keuzes te maken en beslissingen te nemen.” 

Het dynamische werkveld waarin ze zich beweegt vraagt om een continue herziening van plannen en strategieën. Een concreet voorbeeld is het inzetten op (open) leermaterialen. “We hebben een meerjarenplan opgesteld, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat we continu moeten bijsturen,” zegt Monique. “En neem de opkomst van AI. Drie jaar geleden hadden we AI nauwelijks op de radar en nu is het een speerpunt.”

Mouwen opstropen

De samenwerking met hbo en wo binnen SURF biedt kansen en uitdagingen voor het mbo, vindt Monique. “We leren van elkaar. Hbo en wo werken natuurlijk al veel langer samen binnen SURF. Daar kan het mbo van profiteren. Andersom hebben mbo-instellingen de mentaliteit ‘mouwen opstropen en doen’, iets waar hbo en wo weer inspiratie uit kunnen halen.” 

Het thema publieke waarden, waarin menselijkheid, rechtvaardigheid en autonomie centraal staan, houdt Monique bezig. Ze benadrukt dat deze principes essentieel zijn in het digitale tijdperk, waarin privacy, eigenaarschap van data en onafhankelijkheid van grote technologiebedrijven steeds belangrijker worden. “Instellingen beginnen zich af te vragen of ze afhankelijk willen blijven van één aanbieder of dat ze alternatieven moeten ontwikkelen. SURF speelt hierin een belangrijke rol door samen met instellingen strategische keuzes te maken op het gebied van digitale autonomie.”

Een hand houdt een pion bij het publieke waarden spel

Monique gebruikt het spel ‘Waardenwijzer’ om het thema publieke waarden in de organisatie onder de aandacht te brengen

Binnen het onderwijs van het Graafschap College wordt ook volop gewerkt aan bewustwording rond mediawijsheid en AI. “Onze studenten groeien op in een digitale wereld. Het is mede een taak van onze onderwijsinstelling om jonge mensen kritisch en bewust te leren omgaan met alle gevolgen van technologie”, vindt Monique.

Pilot met videoplatform PeerTube

Een concreet voorbeeld van de digitale koers die Monique binnen het Graafschap College inzet, is de pilot die de instelling doet met PeerTube, een opensource-videoplatform. “We willen onderwijsbreed leermateriaal delen, zonder afhankelijk te zijn van commerciële platforms zoals YouTube”, legt ze uit. PeerTube biedt een advertentievrij alternatief, waarin onderwijsinstellingen zelf controle houden over de content. “Het past perfect in onze visie op publieke waarden.” 

Ook SURF heeft een pilot met PeerTube lopen. “Onlangs hebben we afgesproken dat we ook hierbij de handen ineen gaan slaan”, zegt Monique. “Misschien kunnen we toewerken naar een breed gedragen, duurzame oplossing.”

Monique Mulders

“In een peloton werk je samen, houd je elkaar uit de wind en help je elkaar om vooruit te komen. Dat is precies hoe ik ook in mijn dagelijkse werk samen met mijn collega’s functioneer.”

Wielrennen als levensfilosofie

Naast haar werk is Monique een gepassioneerd wielrenster en bestuurslid van een wielerclub. Ze ziet sterke parallellen tussen wielrennen en haar professionele leven. “In een peloton werk je samen, houd je elkaar uit de wind en help je elkaar om vooruit te komen”, licht ze toe. “Dat is precies hoe ik ook in mijn dagelijkse werk samen met mijn collega’s functioneer. Samenwerken maakt het mogelijk om sneller en effectiever vooruitgang te boeken.”

Haar nieuwste uitdaging is de Alpe d'HuZes, het wielerevenement waarbij deelnemers geld inzamelen voor kankeronderzoek door meerdere keren de Alpe d'Huez te beklimmen. “Het is voor mij niet alleen een fysieke uitdaging, maar ook een emotioneel beladen missie”, vertelt ze. “Iedereen die meedoet heeft een persoonlijk verhaal, ook ik. Dat maakt het zo bijzonder.”

Het mag duidelijk zijn: samenwerken is volgens Monique de sleutel tot vooruitgang. Dit principe past ze niet alleen toe in haar werk, maar ook in haar sport en persoonlijke leven. “Door samen te werken kunnen onderwijsinstellingen de uitdagingen van digitale transformatie beter aanpakken en duurzame verbeteringen realiseren voor studenten, docenten en de bredere samenleving.”

Tekst: Brigitte Bloem
Foto’s: De Beeldredaktie / Sander Koning

Benieuwd naar meer persoonlijke verhalen over de impact van onze innovaties?

Gerelateerde onderwerpen: