Investeren in wat echt waardevol is met microcredentials
Om sneller in te spelen op technologische ontwikkelingen en de grote behoefte aan gespecialiseerd IT-personeel, stelt de Hogeschool van Amsterdam een voorbeeld met Make IT Work. Een omscholingsprogramma waarin studenten microcredentials behalen. “Talent maak je op deze manier duurzaam inzetbaar.”
“Een microcredential zegt iets over een klein studieonderdeel en geeft een erkenning af,” legt Ronald Kleijn uit. Ronald is bij de Hogeschool van Amsterdam programmaleider van Make IT Work, een uniek omscholingstraject op hbo-niveau voor een carrière in de ict. “Het stelt het individu centraal en de leervraag die deze heeft om ergens te komen.”
Studenten volgen gedurende vijf maanden onderwijs bij de Hogeschool van Amsterdam. Voor zij starten met het programma maken de studenten al een match met een werkgever. Zo weten zij waar zij na hun om- of bijscholing gaan werken. Ze krijgen een aanbod met baangarantie voor zes maanden, met de bedoeling dat ze vast in dienst komen.
Studieonderdelen die microcredentials opleveren, houden verband met elkaar, maar vormen niet per se een vaststaand geheel. “Een voordeel is, dat je onderwijsaanbod loosely coupled kan maken en daardoor aandacht kan besteden aan wat op dat moment voor een student belangrijk is in de studieloopbaan of toekomstige carrière,” zegt Ronald.
Een vaardigheid hebben versus hebben én erkennen
Make IT Work-student Soheil heeft inmiddels dertien microcredentials en een baan bij een internationale IT-organisatie. De microcredentials zijn door de onderwijsinstelling aan hem uitgereikt via het platform edubadges van SURF. “Microcredentials zijn heel handig,” zegt Soheil. “Het zijn certificaten gebaseerd op skills die je hebt behaald. Ik zet ze op mijn LinkedIn. Werkgevers kunnen meteen zien wat ik heb gedaan en wat ik kan.”
"Make IT Work vulde het gat op op dat ik had tussen mijn opleiding en de stap naar werk.”
Anders dan certificaten waarop de titel van een vak en een datum staan, geven microcredentials veel meer details. Ronald: “in een microcredential vind je terug wat er is geleerd, wat voor materiaal is gebruikt, wat is getoetst en wie heeft dat getoetst. Je geeft een student écht iets mee.”
Met een bachelor in elektrotechniek en een achtergrond in frontend development, miste Soheil de vaardigheden voor backend programmeren en zag daarin wél zijn toekomst. “Ik wilde met beide handen het programmeren in. Make IT Work gaf de full package en vulde het gat op dat ik had tussen mijn opleiding en de stap naar werk.”
Duurzame inzetbaarheid van talent
“Microcredentials helpen om dezelfde taal te spreken,” zegt Rick-Jan Scheepe, coördinator DICTU Academy en strategisch adviseur Leren & Ontwikkelen bij DICTU, een van de grootste ict-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. “Als iemand een hbo-module heeft behaald, dan zegt dat iets.”
DICTU werkt al jaren samen met Make IT Work en Rick-Jan ziet enorm veel potentie in microcredentials. “Dit geeft informatie over de vaardigheden die iemand heeft. Daardoor kun je, ook al ken je mensen niet, erop vertrouwen dat je op basis van microcredentials kunt selecteren en kunt weten dat iemand over de nodige kennis beschikt."
"Wat vooral prettig is aan micro, is dat het klein is en behapbaar.” Hij wijst op het voordeel dat medewerkers op die manier ook beter uitgewisseld kunnen worden. Binnen de organisatie en ook daarbuiten. “Zo maak je talent duurzaam inzetbaar.”
Serieus papiertje waaraan studenten rechten ontlenen
Ook IT-bedrijf MyBiT Group zet al jaren studenten in van Make IT Work. Directeur Marcel Flipse vindt het waardevol dat microcredentials erkend zijn en de vergelijking van modules faciliteren.
“Voorheen deden wij zelf de opleiding van mensen, maar het voordeel van Make IT Work is dat kandidaten erkend onderwijs volgen. “Studenten kunnen rechten ontlenen aan zo’n badge, ze hebben een serieus papiertje in handen.” Dat geeft zekerheid. Voor de studenten zelf, nu en in de toekomst, en voor de werkgevers.
“De mensen die via Make IT Work bij MyBit komen zijn keer op keer slimme, gemotiveerde mensen. Vaak ook al wat ouder en met een hbo- of wo-opleiding op zak. Zij scholen zich om richting de ict. Bijvoorbeeld een psycholoog die wel interesse heeft in psychologie, maar niet in hulpverlening. Of een rockband gitarist die altijd al IT minded was en nu, in een andere levensfase, meer structuur wilde en programmeur werd. En een goede ook!”
Individueel passend onderwijsaanbod
“Soms is het veel beter te investeren in skills die iemand nog echt moet leren voor een carrière, dan tijd te besteden aan skills die al lang aanwezig zijn en nu eenmaal in een studie zitten,” zegt Marcel. “Microcredentials helpen om talent spitser te ontwikkelen en selecteren. Er zijn beroepen die dit al kennen, zoals advocaten en accountants en hun jaarlijkse opleidingspunten. Ik denk dat je dit ook meer gaat zien in het reguliere onderwijs.”
"Het helpt als er bouwstenenen zijn, zoals microcredentials, waarmee studenten een pakket kunnen samenstellen dat individueel passend is."
Rick-Jan voegt daaraan toe dat het in de huidige tijd al bijna onmogelijk is om precies die professionals te krijgen die zij als organisatie nodig hebben voor hun taken en ambities. “Je moet dus op zoek naar mensen die je opleidt naar dat doel. Dan helpt het als er bouwstenen zijn, zoals de microcredentials, en studenten een pakket kunnen samenstellen dat individueel passend is.”
Van grote meerwaarde
Soheil heeft het omscholingprogramma afgerond en krijgt zijn Make IT Work-certificering, net als andere studenten in zijn lichting. Maar niet iedereen heeft dezelfde microcredentials. “Door Make IT Work ben ik backend development heel leuk gaan vinden en heb me daarop gespecialiseerd. Frontend en backend werken hand in hand maar je hoeft niet in allebei skilled te zijn om een goede software engineer te worden.”
Voor instellingen is het nu een uitdaging om modulair onderwijs goed administratief te regelen. De aanpak van microcredentials helpt om te investeren in wat echt waardevol is en alle geïnterviewden zijn het erover eens: wanneer microcredentials standaard aanbod wordt, is dat van grote meerwaarde.
Lees ook over microcredentials op de website van Npuls, het Nationaal Groeifondsprogramma van en voor alle publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten in Nederland.