“Dankzij iotroam hebben we de regie weer terug”
Alle apparaten aan het netwerk: “win-winsituatie”
Een ‘pratende bloempot’ voor mensen met dementie, sensoren die het CO2-gehalte meten, robotarmen en uitlijnapparatuur. Het zijn voorbeelden van apparaten die het Summa College in Brabant graag een plek wilde geven binnen het eigen netwerk. Netwerkbeheerder Dave van Roy legt uit hoe iotroam hier een oplossing voor bood.
In het kort
Wie: Dave van Roy
Functie: Netwerkbeheerder
Organisatie: Summa College
Dienst: iotroam
Uitdaging: Alle apparaten die netwerkconnectiviteit nodig hebben om te kunnen functioneren op een veilige en herleidbare manier aansluiten op het netwerk van de instelling
Oplossing: Een self-service portal waarmee gebruikers hun apparaten zelfstandig kunnen verbinden, terwijl de IT-afdeling weer controle en overzicht krijgt
Steeds meer apparaten hebben netwerkconnectiviteit nodig om te kunnen functioneren. Voor onderwijsinstellingen is het belangrijk dat zij deze devices op een veilige en herleidbare manier kunnen aansluiten op het netwerk van hun instelling. Voor de komst van iotroam bleek dat een lastige uitdaging.
“Wat er gebeurde, was dat medewerkers hun eigen netwerken gingen bouwen. Daardoor verloren wij als IT-afdeling het overzicht en de regie, terwijl collega’s ons wel vroegen om problemen binnen deze netwerken op te lossen”, vertelt Van Roy. Dat moest anders. In 2019 begon het Summa College aan een structurelere oplossing te bouwen om deze apparaten toch te kunnen verbinden met het netwerk. Een paar jaar later hoorde Van Roy tijdens een SURF-bijeenkomst over iotroam en na wat verkennende gesprekken stapte de onderwijsinstelling over. Ook draagt Van Roy met zijn kennis en ervaringen bij aan de verdere ontwikkeling van de dienst.
Gebruiksvriendelijke selfservice-portal
Iotroam is een selfservice-portal waarbinnen studenten, docenten, medewerkers en onderzoekers zelf eenvoudig hun eigen apparaten koppelen. Daarvoor moet een IT-afdeling wel eerst rechten toekennen. Bij het Summa College gelden die rechten voor een deel van de medewerkers.
“Medewerkers hoeven geen tijd en energie meer te steken in het bouwen van een eigen netwerk”
Van Roy vertelt dat de introductie van iotroam soepel verliep. “Bij ons is de behoefte binnen het onderwijs het belangrijkste uitgangspunt voor onze dienstverlening en dit was voor iedereen een win-winsituatie. Medewerkers hoeven nu geen tijd en geen energie meer te steken in het bouwen van een eigen netwerk. Ook zijn ze minder afhankelijk van de IT-afdeling, omdat ze zelf aan de slag kunnen via de portal. Als afdeling hebben wij weer zelf de regie en hoeven we geen maatwerk meer te leveren of brandjes te blussen. De portal is een gebruiksvriendelijk systeem. We merken dat gebruikers er met een minimale uitleg wel uitkomen. Bovendien worden we ontzorgd door SURF, dat is heel waardevol.”
Zorgrobotje
Het Summa College biedt verschillende mbo-opleidingen aan die gebruik maken van apparaten die geregistreerd zijn in iotroam. Denk aan de ‘pratende bloempot’, een zorgrobotje dat mensen met een cognitieve beperking ondersteunt met gesproken berichten en instructies. Ook Raspberry Pi’s, toepassingen binnen de ict-opleiding, en sensoren voor het meten van CO2, luchtvochtigheid en temperatuur zijn via iotroam op het netwerk van het Summa College aangesloten.
Verschil eduroam-iotroam
Wie trouwens denkt dat iotroam een vervanger is voor de SURF-netwerkdienst eduroam heeft het mis. “Eduroam is gericht op de individuele gebruiker en stelt ze in staat om met hun eigen apparaat aan te sluiten op het netwerk van de onderwijsinstelling waar ze zijn. Iotroam is bedoeld voor devices die je niet kunt verbinden met eduroam omdat de fabrikanten de protocollen daarvoor niet hebben ingebouwd. Maar ze zijn voor het onderwijs en onderzoek zo belangrijk dat je ze toch wil toelaten tot het netwerk. Bovendien draait het bij iotroam om de registratie van het apparaat zelf, en niet om een persoonlijk account.”
Goede communicatie
Bij de opzet van iotroam heeft het Summa College ervoor gezorgd dat verschillende devices elkaar niet kunnen ‘zien’ of beïnvloeden. "Je wilt bijvoorbeeld niet dat iedere gebruiker de 3D-printer kan bedienen, of de zonneschermen die voor de ramen van onze gebouwen hangen. Daarom komen de apparaten uit in verschillende netwerken. Verder vinden we het belangrijk dat iedere gebruiker locatie-onafhankelijk kan werken. Daarom bieden we overal waar de wifi van het Summa College actief is zowel eduroam als iotroam aan.”
Een laatste tip die Van Roy wil meegeven is het belang van goede communicatie. “Maak eerst bekend dat iotroam er is, maar blijf ook daarna communiceren over de mogelijkheden van de selfservice-portal. Je zult zien dat steeds meer mensen er gebruik van willen maken."
Tekst: Lyanneke Krauss
Foto's: Sicco van Grieken