“Wij willen 500 studenten Verpleegkunde een VR training laten doen.”
Wat zijn de mogelijkheden, kansen, toepassingen, uitdagingen en hindernissen van eXtended Reality voor het onderwijs? Wie houden zich hiermee bezig? Waar staan we nu en waar gaan we naartoe? Lees het in de uitgave XR in het onderwijs.
Opschalen vergt werk aan de voor- en achterkant
Een van de uitdagingen voor de komende jaren op XR-gebied is het opschalen van het onderwijs naar grotere groepen studenten. Maurice Magnée van de HAN pakt deze handschoen graag op.
Ondanks diverse succesvolle verkoopstrategieën (zie het verhaal ‘Bril op, een roadshow én een visie’) speelt XR nog steeds een bescheiden rol in het onderwijs. Het gaat vooralsnog om veel kleine projecten en pilots en ook om kleine groepen studenten. Van opschaling naar grote groepen is nog nauwelijks sprake. Toch is dat precies wat Maurice Magnée van de HAN wil gaan doen in het nieuwe studiejaar. “Onze ambitie is om 500 studenten Verpleegkunde als onderdeel van hun eerstejaars lesmodule allemaal een VR-training te laten doen. Een uitdaging, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.”
Complexe materie
Er zijn volgens Magnée verschillende redenen waarom opschaling nog niet plaatsvindt. “Bij VR zitten aardig wat elementen in de weg als het om opschaling gaat. Allereerst de fysieke kant. 500 brillen is bijvoorbeeld nogal wat, ook qua prijskaartje. En als je die hebt, ben je er nog niet. Want alle toepassingen moeten op de juiste brillen komen te staan. En die brillen moeten ook worden beheerd, up-to-date gehouden en ook juridisch goed worden afgedekt. Dat is allemaal best complex.”
“Het zou mooi zijn wanneer we in de toekomst een VR-appstore voor het onderwijs hebben.”
Appstore en besturingssysteem
Uitdagingen rondom opschaling hebben volgens Magnée zowel te maken met de voorkant als de achterkant. “Aan de voorkant gaat het om het duidelijk vindbaar en laagdrempelig toepasbaar maken van de VR-apps voor docenten en studenten. Het zou mooi zijn wanneer we in de toekomst een soort VR-appstore voor het onderwijs hebben. De achterkant gaat vooral over een goed georganiseerd besturingssysteem voor alle toepassingen. Het technisch beheer en de logistiek van de brillen is bijvoorbeeld zeer arbeidsintensief. Zeker als het gaat om 500 brillen one hell of a job.”.
Anatomie op maandag
“Waar ik graag naartoe zou willen is een systeem waarmee je met een druk op de knop bijvoorbeeld 10 of 20 brillen programmeert voor de module anatomie op maandag en een module gesprekstechnieken op donderdag. Nu moet je voor iedere app apart en telkens opnieuw inloggen. Hoe mooi zou het zijn als we in de toekomst voor XR ook een soort eduroam krijgen waarmee je waar ook ter wereld met één wachtwoord en onafhankelijk van het type of merk VR-bril inlogt en veilig toegang krijgt tot alle toepassingen.”