Onderwijs- en toetsomgeving
Ambities
Doelen
- Studenten kunnen tijd- en plaats onafhankelijk kwalitatief hoogwaardig onderwijs volgen én toetsen maken.
- Docenten worden bij het geven van hybride onderwijs ondersteund door passende educatieve applicaties en een digitale leeromgeving.
Waar werken we aan?
Digitale leeromgeving
Versnellingsplan
Leeromgeving
Regie op de digitale leeromgeving
Voor welke uitdagingen staan instellingen bij het organiseren van een optimale digitale leeromgeving?
- Hoe vorm je een visie?
- Hoe richt je een digitale leeromgeving in?
- Welke techniek heb je nodig?
- Waar moet je opletten bij de inkoop van modules?
- Hoe kun je de digitale leeromgeving doorontwikkelen?
Learning spaces
Learning spaces zijn fysieke onderwijsruimtes die uitgebreide didactische mogelijkheden bieden, leerprocessen stimuleren en in sommige gevallen technologierijk zijn. Hoe ontwikkel je dit? Hoe zorg je ervoor dat ze optimaal benut worden?
Educatieve applicaties
Doe mee met de pilot Platform voor educatieve applicaties
Docenten hebben behoefte aan een actueel overzicht van onderwijsapplicaties die hun instelling aanbiedt. Via het Platform voor educatieve applicaties is dit mogelijk. In 2021 deden we een proof of concept met 6 onderwijsinstellingen. De evaluatie is positief en daarom willen we een pilot starten. We horen graag of je mee wilt doen!
Over project Platform voor educatieve applicaties
Met het project Platform voor educatieve applicaties kijkt SURF naar een gezamenlijke oplossing om informatie over applicaties te delen via een platform.
LTI-launcher
SURF heeft een LTI-launcher ontwikkeld waarmee het mogelijk is om LTI-applicaties op te starten vanuit meerdere plekken binnen de digitale leeromgeving.
Hoe staat het met de digitale leeromgeving in 2020
Welke applicaties gebruiken instellingen om het onderwijs te ondersteunen? Bekijk het overzicht van de meest gebruikte applicaties in 2020.
Toetsen
Digitaal toetsen en beoordelen
Voor welke uitdagingen staan instellingen bij het digitaal toetsen en beoordelen van studenten?
- Veilig toetsen via flexibele devices
- Additionele applicaties inzetten tijdens de toets
- Een visie ontwikkelen op toetsen en beoordelen in het onderwijs
- Onderwijs versterken met andere vormen van toetsen en beoordelen
Onderwijspraktijk
Hybride onderwijs met een voetpedaal
“Mijn stijl van doceren vragen om veel interactie en veel minder om eenrichtingsverkeer.” Jasper van Winden (UU) vertelt over zijn initiatieven om het onderwijs interactiever te maken.
Gebruikerservaring verbeteren
Hoe pak je het verbeteren van de gebruikerservaring in de samengestelde leeromgeving praktisch aan? En wat zijn de geleerde lessen van instellingen? De antwoorden vind je in deze publicatie.
Gebruikerservaringen met de leeromgeving
Het is voor veel instellingen een uitdaging om een optimale gebruikerservaring van de digitale leeromgeving te bereiken. Bekijk de video met de ervaringen van Ton Gloudemans (Inholland), Pieter van Langen (HvA) en Tim Fleumer (Hogeschool Rotterdam).
SURF Communities
Kennis delen binnen community
Heb jij vragen of wil je juist jouw ervaringen delen? Kom in contact met andere experts binnen de verschillende Special Interest Groups (SIG's).