studente staat met laptop in de hal van de VU amsterdam
Nieuws

Vind gemakkelijk en veilig onderwijstools via het nieuwe Samenwerkingsplatform Educatieve Applicaties

Als docent of onderwijsprofessional wil je de beste tools inzetten voor je onderwijs, maar het aanbod is enorm. Hoe kies je de meest effectieve tools die passen bij jouw doelen? En hoe weet je of een applicatie veilig is? Het Samenwerkingsplatform Educatieve Applicaties (SPEA) helpt je hierbij. In een pilot is het platform uitgebreid getest en geëvalueerd.

SPEA is een efficiënt ingericht platform waar alle informatie over educatieve tools centraal is verzameld. Samen met negen instellingen voerden we een pilot uit om SPEA te testen. De inzichten van deze pilot zijn samengevat in een factsheet. 

Lees hier de factsheet

Centrale plek met veilige applicaties

Als onderwijsprofessional kun je op het platform terecht voor:

  • Een helder overzicht van educatieve applicaties die beschikbaar zijn binnen jouw instelling, inclusief mogelijke alternatieven. 
  • Veilige applicaties waarvan de privacy- en security-risico’s in kaart zijn gebracht. 
  • Kennisdeling tussen instellingen, zodat je ervaringen en inzichten over het gebruik van applicaties kunt uitwisselen met anderen. 

Het platform bespaart tijd en geld, omdat het verschillende processen voor aanschaf en beheer van educatieve applicaties biedt. Je hoeft dus geen uitgebreid vooronderzoek meer te doen naar geschikte applicaties en kunt dit makkelijker actueel houden.  

Samenwerking met onderwijsinstellingen

“Er is een grote behoefte aan een betrouwbaar platform waar onderwijsprofessionals ervaring en informatie over applicaties met elkaar kunnen delen,” zegt Pytrik Dijkstra, projectleider van SPEA. Om aan die behoefte tegemoet te komen startten we, na een proof of concept in 2022, in 2023 samen met negen hogescholen en universiteiten een pilot met SPEA. Vanuit SURF leverden we functionele beschrijvingen, technische kennis en informatie over privacy. Instellingen vulden dit aan met specifieke informatie voor hun eigen medewerkers.  

De pilot richtte zich niet alleen op het vindbaar maken van informatie, maar ook op andere belangrijke processen. Denk aan het beoordelen van nieuwe applicaties, ondersteuning bij het gebruik ervan, privacy en beveiliging, onderwijskundige begeleiding, de levering van licenties en inkoop. Instellingen kunnen het platform flexibel aanpassen, zodat het aansluit bij hun behoeften en bestaande systemen. 

SPEA screenshot

Screenshot van het Samenwerkingsplatform Educatieve Applicaties (SPEA)

Uitgebreid getest en geëvalueerd

In de laatste fase van de pilot hebben docenten en onderwijsondersteuners het platform getest en hun feedback gedeeld. Eén van de deelnemende docenten zegt hierover: “Het is handig om te lezen waar een applicatie voor ingezet kan worden en met welk doel.”  

Ook informatiemanagers zijn betrokken bij de evaluatie van SPEA. Zij kijken bijvoorbeeld hoe het onderwijs zo goed mogelijk ondersteund kan worden met de juiste ict-middelen en doen aanbevelingen over welke applicaties wel en niet ingezet kunnen worden.  

Van pilot naar dienst: doe mee! 

Alle deelnemers aan de pilot hebben aangegeven dat ze SPEA willen gaan gebruiken zodra het platform klaar is. “De pilot was succesvol, omdat we niet alleen naar de techniek hebben gekeken, maar ook naar hoe je zo’n dienst in het onderwijs inzet,” vertelt Sjoerd Roorda, contentmanager van SPEA. Daarom werken we nu samen met MBO Digitaal en Npuls aan een plan voor de verdere ontwikkeling van SPEA als volwaardige dienst. De ervaringen uit de pilot en de bètafase spelen hierin een belangrijke rol.  

Wil je bijdragen aan het toegankelijker en innovatiever maken van het onderwijs en ook deelnemen aan de bètafase van SPEA? Neem dan contact op met het projectteam via spea@surf.nl.  

Gerelateerde onderwerpen: