Inholland binnenkant gebouw sluisbuurt, trap waar een meisje op zit en een ander meisje loopt naar beneden
Nieuws

Nieuwe publicatie

Ethische risico’s (en kansen) van gepersonaliseerd onderwijs met AI

Hoe ziet het hoger onderwijs eruit in 2040 als kunstmatige intelligentie het onderwijs personaliseert? In een nieuw ethisch risicorapport, geschreven in het kader van SURF’s Future Campus-project, schetsen studenten Nati Sack en Ben Little een toekomst waarin AI het leertraject van studenten volledig afstemt op hun wensen en behoeften.

Hoewel gepersonaliseerd leren kansen biedt voor meer toegankelijk, efficiënt en op maat gemaakt onderwijs, signaleren de auteurs ook risico’s. Studenten lopen het gevaar eenzijdige kennis op te doen in zogenaamde ‘echo chambers’, met minder aandacht voor kritisch denken en gedeelde leerervaringen. Ook waarschuwen zij voor privacyschendingen, ongelijke toegang tot kwalitatief onderwijs, en een veranderende rol van de docent. Op maatschappelijk niveau kunnen deze ontwikkelingen zelfs gevolgen hebben voor democratisch burgerschap en duurzaamheid. 

Doen, mits zorgvuldig en ethisch verantwoord 

De auteurs pleiten voor een zorgvuldige en ethisch verantwoorde inzet van AI, waarin vaste onderdelen in het curriculum behouden blijven en waarborgen zijn voor privacy, toegankelijkheid en de pedagogische rol van docenten. Zo kan AI gepersonaliseerd onderwijs ondersteunen zonder de kernwaarden van het onderwijs aan te tasten. 

Lees het volledige rapport
The risks of personalising higher education with AI

Gerelateerde onderwerpen: