Nieuwe publicatie
Ethische risico’s (en kansen) van gepersonaliseerd onderwijs met AI
Hoewel gepersonaliseerd leren kansen biedt voor meer toegankelijk, efficiënt en op maat gemaakt onderwijs, signaleren de auteurs ook risico’s. Studenten lopen het gevaar eenzijdige kennis op te doen in zogenaamde ‘echo chambers’, met minder aandacht voor kritisch denken en gedeelde leerervaringen. Ook waarschuwen zij voor privacyschendingen, ongelijke toegang tot kwalitatief onderwijs, en een veranderende rol van de docent. Op maatschappelijk niveau kunnen deze ontwikkelingen zelfs gevolgen hebben voor democratisch burgerschap en duurzaamheid.
Doen, mits zorgvuldig en ethisch verantwoord
De auteurs pleiten voor een zorgvuldige en ethisch verantwoorde inzet van AI, waarin vaste onderdelen in het curriculum behouden blijven en waarborgen zijn voor privacy, toegankelijkheid en de pedagogische rol van docenten. Zo kan AI gepersonaliseerd onderwijs ondersteunen zonder de kernwaarden van het onderwijs aan te tasten.