Innovatiezones: met ict-innovatie de kwaliteit van onderwijs en onderzoek verhogen
In de komende jaren werkt de SURF-organisatie samen met leden aan de verhoging van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek met behulp van ict-innovatie. Dat doen we in 9 innovatiezones. Op deze pagina lees je welke dat zijn en wat de huidige stand van zaken of ambitie is.
Meer over innovatiezones
Iedere innovatiezone is een complex vraagstuk waarvoor we samenwerken aan een oplossing. Dat doen we als SURF-organisatie met leden én als leden onderling. Er zijn vier onderwijszones, vier onderzoekszones en één overstijgende zone.
3 | Digitale leermaterialen stimuleren
In 2027 beschikt het Nederlandse onderwijs (wo, hbo en mbo) via SURF over een samenhangend dienstenportfolio voor digitale leermaterialen.
4 | Studiedata verantwoord benutten
In 2027 kan het Nederlandse onderwijs de kansen van het gebruik van data voor en in het onderwijs op een transparante en verantwoorde manier benutten.
5 | Online onderwijs en digitaal toetsen verzorgen
Eind 2027 kunnen studenten tijd- en plaatsonafhankelijk hoogwaardig onderwijs volgen en toetsen maken.
6 | Verantwoord omgaan met data
Onderzoekers kunnen in 2027 zowel gevoelige als nietÂgevoelige data volgens de FAIRÂprincipes delen en optimaal hergebruiken.
7 | Optimaal gebruikmaken van infrastructuren
Alle onderzoekers kunnen zich in 2027 zonder zorgen richten op hun onderzoek en daarbij effectief gebruik maken van de beschikbare voorzieningen en expertise in de digitale infrastructuur.
8 | Skills en capaciteit opbouwen
De competenties die onderzoekers voor de digitalisering van onderzoek nodig hebben, worden ondersteund door een gedeeld curriculum, via de samenwerking tussen DCC’s en onderzoeksscholen. Daarvoor zijn in 2027 de institutioneel georganiseerde ondersteuning en discipline specifiek georganiseerde samenwerkingsverbanden op elkaar aangesloten.
9 | Open science versterken
De onderzoeksgemeenschap kan de omgang met informatie over onderzoek op verantwoorde wijze vormgeven (responsible use of research inforÂmation) en heeft de regie over het delen, vinden en evalueren van publiek gefinancierd onderzoek (digitale soevereiniteit).