Congres
SURF Onderwijsdagen 2025

Tijdens de SURF Onderwijsdagen 2025 krijg jij de aanzet tot vernieuwing. In het Haagse Amare, waar muziek en beweging samenkomen, krijg jij de juiste instrumenten in handen: praktische tools en inzichten waarmee je direct aan de slag kunt. Want na deze dagen ben jij — goed voorbereid — aan zet.

Onderwijsdagen 2025
Amare, Spuiplein 150, 2511 DG Den Haag

Call for proposals SURF Onderwijsdagen

Jij bent aan zet! De call for proposals voor de Onderwijsdagen 2025 is open en dat betekent dat je jouw ideeën in kunt dienen voor een presentatie, birds-of-a-feather sessie, een panelgesprek of een workshop.

Dien een sessievoorstel in

Jouw voorstel past binnen een van de vijf thema’s die gekoppeld zijn aan de Onderwijsdagen. Dat zijn:

  1. Instrumenten voor goed onderwijs
  2. Eigen leerroute in de praktijk
  3. Digitaal fundament
  4. Kunst van kennisdeling
  5. Stap in de toekomst

Lees hieronder de uitgebreide beschrijving per thema

Instrumenten voor goed onderwijs

De docent heeft instrumenten nodig om het onderwijs goed aan te kunnen bieden. Om de leeromgeving, leermaterialen, toetsen en de goede mix daarin zo optimaal mogelijk te blijven gebruiken, moeten deze instrumenten steeds worden vernieuwd en is goede ondersteuning essentieel. Hoe bundelen we onze innovatie voor het onderwijs van morgen?

Denk hierbij aan:

  • Edusources, SURFsharekit, copyrightCheck
  • Teams content creatie
  • Domeinarchitectuur leermiddelen
  • Samenwerkingsverbanden
  • OpenUp best practices
  • Boost je collectie best practises
Eigen leerroute in de praktijk

Samen bewegen we naar een wendbaar georganiseerd onderwijssysteem: een systeem waarin alle leerlingen en studenten – zowel de initiële student als de leven lang lerende – regie hebben over hun eigen leerroute. En in die route heeft de student steeds meer keuzemogelijkheden.

Denk hierbij aan:

  • EduID, Eduxchange en Edubadges toegepast
  • Microcredentials best practices
  • Landelijke sectorvoorziening voor Aanmelden, Intekenen en Inschrijven
  • Allianties, Universiteit van het Noorden, Groenvermogen, 4TU etc.
Digitaal fundament

Hoe bouw je systemen en deel je die data en informatie tussen systemen met behoud van eigenaarschap en soevereiniteit? Want zonder data geen informatie. En hoe krijg je informatie uit data?

Denk hierbij aan:

  • HOSA / HORA / MOSA / MORA / streefarchitectuur
  • Open by design
  • Gebruik van (open) standaarden
  • Samenwerken met commerciële partijen met behoud van soevereiniteit
Kunst van kennisdeling

Kennis is de sleutel tot vooruitgang en kennisdeling is belangrijker dan ooit. Hoe zetten we ons onderzoeksvermogen effectief in voor innovatie? Hoe creëren we samen een lerende cultuur en bevorderen we gezamenlijk leren en innoveren?

Denk hierbij aan:

  • CTL
  • Lerend vermogen
  • Community vorming
  • Docentondersteuning
  • Onderzoekend vermogen
  • Bevorderen evidenced informed werken
  • Veranderkunde
  • Vindbaarheid
Stap in de toekomst

Toekomstmuziek klinkt nu al door in het onderwijs. Denk aan start-ups die met frisse ideeën het veld opschudden, denkers die zich wagen aan toekomstscenario’s, en grensverleggende technologieën zoals quantum tech en robotica. We kijken naar national en internationale trends die het onderwijslandschap mee vormgeven. Van ‘wild cards’ tot meeslepende immersive experiences: door goed te luisteren, stemmen we ons onderwijs af op de toekomst.

Denk hierbij aan:

  • Start-ups
  • Toekomst denken
  • Quantum tech
  • (Europese/Internationale) trends
  • Robotics
  • Immersive experiences
  • Wild cards (out of the box sessie over innovatie en experimenten)

Planning

De call for proposals staat open tot en met 2 juni 2025. Daarna gaan de experts van de verschillende vakgebieden en de programmacommissie van SURF de ingediende sessies beoordelen. Eind juni hoor je via de e-mail of je sessie geprogrammeerd gaat worden of niet.

Schrijfwijzer voor sessieteksten

Hulp nodig bij het schrijven van jouw voorstel? Gebruik onze Schrijfgids voor sessieteksten om een duidelijke en boeiende inzending te maken.