Begeleiden in Synchroon Online oNderwijs’ (BISON)
In het project Begeleiden in Synchroon Online oNderwijs (BISON) staat samenwerkend leren in de virtuele klas centraal. Het projectteam ontwikkelt en evalueert verschillende scenario’s voor online samenwerkend leren.
Dit resulteert in een elektronisch handboek met richtlijnen, instructies en voorbeelden voor het ontwerpen, ontwikkelen en verzorgen van samenwerkend leren in de virtuele klas. Parallel hieraan worden workshops voor docenten aangeboden.
Instelling
Open Universiteit
Doel en doelstelling
Het doel van het project is om docenten te bekwamen in het ontwerpen, ontwikkelen en begeleiden van online samenwerkend leren in de virtuele klas. De virtuele klas is een omgeving op het internet waar studenten gelijktijdig samenkomen en via audio, video en chat direct met elkaar kunnen communiceren. Het platform biedt diverse presentatie- en evaluatiefuncties en de mogelijkheid om in subgroepen te werken. Scenario’s van 3 verschillende cursussen leveren input voor de richtlijnen en dienen als voorbeeld voor andere docenten, namelijk van Inleiding Privaatrecht (case-based learning), Methoden voor Onderwijsonderzoek (project-based learning) en Scheikunde voor Milieuwetenschappen 2 (problem-based learning).
Resultaten
Samenwerkend leren in synchroon online onderwijs staat nog in de kinderschoenen. Daarom is het BISON-project ‘pionierend’ van aard. Het project resulteert in richtlijnen, uitgewerkte voorbeelden van didactische scenario’s en modelvoorbeelden in een elektronisch handboek. Daarnaast wordt het materiaal gepresenteerd tijdens workshops.
Ontwikkelde materialen:
- Het elektronisch handboek Online Samenwerkend Leren geeft richtlijnen voor drie belangrijke keuzes in relatie tot samenwerkend leren: didactische scenario’s, werkvormen en groepssamenstelling.
- Het elektronisch handboek biedt vervolgens uitgewerkte voorbeelden van drie didactische scenario’s: case-based, problem-based en project-based. Rapport (D3.3) met beschrijving.
- Werkvormen zijn uitgewerkt in de vorm van modelling examples die het ontwerp, de ontwikkeling en het verzorgen van online begeleiding van samenwerkend leren in de virtuele klas illustreren en faciliteren.
- Deze deliverable (D3.2) van het BISON project beschrijft de criteria en instrumenten die gebruikt zijn in de (formatieve) evaluatie van drie scenario's voor samenwerkend leren in de virtuele klas. Janssen, J., Swennenhuis, P., & Wopereis, I. (2020). BISON ontwerpgerichte evaluatie: criteria, indicatoren en instrumenten. SURF / Open Universiteit.
- Deze deliverable (D3.1) beschrijft de evaluatie en analyse van bestaande uitwerkingen van drie scenario’s in de cursussen Inleiding privaatrecht, Scheikunde voor Milieuwetenschappen en Methoden voor Onderwijsonderzoek. Ebus, J. P., Janssen, J. P. W., Severeyns - Wijenbergh, H. J. M., van Wijnen, J., & Wopereis, I. G. J. H. (2019). Online begeleiding van computerondersteund samenwerkend leren in het hoger onderwijs: drie scenario’s: Deliverable 3.1 (voorlopig rapport). Open Universiteit.
- Deze deliverable (D2.1) beschrijft de drie scenario's voor online samenwerkend leren in de virtuele klas die in het BISON project worden uitgewerkt en de ontwerpgerichte aanpak die daarbij wordt gevolgd. Janssen, J., & Wopereis, I. (2020). Virtuele klas: praktijkcases en groeimodellen: Deliverable 2.1. Open Universiteit.
Presentaties, slides en artikelen
- Wopereis, I. (2020, 22 januari). Synchroon online leren en continue vorming middels kort hoger onderwijsprogramma’s. Invited talk voor de Vlaamse Onderwijsdag: Blended en Online Hoger Onderwijs. Brussel, België.
- Wopereis, I., & Janssen, J. (2020, 31 januari). Begeleiden in synchroon online onderwijs: SURF BISON. Posterpresentatie tijdens het symposium Online samenwerkend leren en social presence. Heerlen, Nederland.
- Wopereis, I., & Janssen, J. (2020, 7 december). Videopresentatie voor de SURF Onderwijsdagen 2020. Den Bosch, Nederland.
- Wopereis, I. (2021, 4 februari). Samenwerkend leren in de virtuele klas. Invited talk voor de Dag van de Onderwijsondersteuner: KU Leuven Learning Lab. Leuven, België.
- Wopereis, I., & Janssen, J. (2021, 23 april). Samenwerkend leren in de virtuele klas. SURF webinar in het kader van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.
- Janssen, J., Wopereis, I., & Swennenhuis, P. (2021, 8 juli). Samenwerkend leren in de virtuele klas. Posterpresentatie voor de Onderwijs Research Dagen 2021.
- Janssen, J., Wopereis, I., Swennenhuis, P., Ebus, P., Severeyns-Wijenbergh, H., & van Wijnen, J. (2020). Online active learning: a comparison of three virtual classroom collaborative learning scenarios. In Proceedings of the 13th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI 2020) (pp. 8518–8521). Online conference: IATED.
Bekijk meer ontwikkelde materialen in de video van de vlootshow op de Onderwijsdagen 2020:
Contactpersoon voor vragen
Iwan Wopereis, iwan.wopereis@ou.nl
Stimuleringsregeling open en online onderwijs
Dit is een project uit ronde 2019 van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.