Groepsfoto onderwijsawards winnaars: Marian Soepenberg, Anouschka van Leeuwen en Paul Gobée
Artikel

Winnaars SURF Onderwijsawards 2024

De SURF Onderwijsawards 2024 zijn weer uitgereikt! Dit jaar mochten drie uitblinkers die zich hard hebben ingezet voor de vernieuwing van ict in het Nederlandse onderwijs de felbegeerde awards mee naar huis nemen. 

Paul Gobée

Paul Gobée_winnaar onderwijsaward 2024

Paul is arts, docent anatomie en e-learning ontwikkelaar. Hij ontwikkelde de interactieve e-learning reeks CASK (Clinical Anatomical Skills) voor geneeskundestudenten en anatomiescholing voor chirurgen. Daarnaast bouwde hij platforms zoals anatomicalterms.info, het toetssysteem Preclass en de virtuele microscopieviewer voor CASK.  

Sinds 2015 zet hij zich in voor open leermaterialen. Hij zette samen met andere anatomie-afdelingen in Nederland en Vlaanderen het platform AnatomyTOOL voor open anatomie leermaterialen op, en verzamelde samen met collega's en studenten daarop duizenden open anatomische afbeeldingen en oefenvragen. Momenteel werkt Paul met vier universiteiten aan het ontwikkelen van een open 3D-model van de menselijke anatomie dat bruikbaar is in het onderwijs.

Dit zegt de jury over Paul 

Paul laat ons zien wat voor bijzonder onderwijs er op de medische faculteit van universiteit plaatsvindt. Zijn inzet en digitale leermiddelen voor anatomie maken een verschil voor studenten. Dat Paul vier keer is genomineerd voor een SURF Onderwijsaward vanuit verschillende invalshoeken, zegt genoeg.  Zijn werk is vernieuwend en raakt de kern van wat goed onderwijs moet zijn. Met zijn werk zet Paul het UMC-onderwijs stevig op de kaart.  

Dit zeggen collega’s over Paul 

Met tomeloze energie en enthousiasme heeft Paul in de afgelopen 10 jaar keihard gewerkt om het platform AnatomyTOOL te ontwikkelen. Paul is er volledig van overtuigd dat onderwijsmateriaal, ontwikkeld met publieke middelen, vrij beschikbaar moet zijn voor iedereen. Hij inspireert anderen om dit principe te omarmen en zo samen bij te dragen aan een open en toegankelijke leeromgeving. 

Als docent weet Paul als geen ander hoe ontoegankelijk onderwijsmateriaal kan zijn, vaak vanwege de hoge kosten. Met zijn tool hebben studenten, zowel uit zijn eigen colleges als wereldwijd, nu direct toegang tot hoogwaardige materialen die ze meteen kunnen gebruiken. Hiermee heeft zijn werk grote impact! 

Anouschka van Leeuwen

Anouschka van Leeuwen_winnaar onderwijsaward 2024

Met een master in Kunstmatige Intelligentie en een PhD in Onderwijswetenschappen heeft Anouschka zich gespecialiseerd in learning analytics: wat kunnen we leren van (automatisch) verzamelde data over leer- en onderwijsprocessen en hoe kunnen deze gegevens helpen om het onderwijs te verbeteren? 

Binnen de Universiteit Utrecht combineert Anouschka haar rol als universitair docent met die van projectleider van het Learning Analytics-team. Hier ontwikkelt ze met haar team beleid en infrastructuur ter ondersteuning van data-projecten binnen de universiteit. 

Ze bouwt ook actief aan nationale en internationale samenwerkingen op dit gebied, waaronder haar betrokkenheid bij de Society of Learning Analytics Research (SoLAR) en haar voorzittersrol binnen de SURF Special Interest Group learning analytics. 

Dit zegt de jury over Anouschka

Anouschka van Leeuwen is een echte verbinder binnen het vakgebied learning analytics, met impact op lokaal, nationaal én internationaal niveau. Ze legt de focus op praktische toepasbaarheid, zodat learning analytics echt aansluit op de vragen en behoeften van docenten. Bij de Universiteit Utrecht heeft ze een vraaggestuurd team opgericht dat met toewijding werkt aan praktische oplossingen voor het onderwijs. Haar inzet en betrokkenheid geven learning analytics een vaste plek in het onderwijs en maken het relevant voor iedereen die met onderwijsverbetering bezig is.

Dit zeggen collega’s over Anouschka

Anouschka maakt met haar werk in learning analytics een groot verschil. Het is niet alleen innovatief, maar ook van hoge kwaliteit en zeer toepasbaar. Ze betrekt iedereen – van docenten tot studenten – om oplossingen te creëren die direct het onderwijs verbeteren. Haar passie voor onderwijsvernieuwing werkt aanstekelijk, en haar werk inspireert anderen, zowel binnen Nederland als internationaal. 

Marian Soepenberg-Zwanepol

Marian Soepenberg_winnaar onderwijsaward 2024

Marian is projectleider Innovatief Trainingscentrum (ITC) bij Landstede MBO en speelde een sleutelrol in de ontwikkeling en implementatie van de immersive room voor zorgstudenten.  

Bij hogeschool Windesheim zag Marian de voordelen van deze nieuwe onderwijsmethode. Hier werkten ze al enige tijd met een simulatieruimte. Begin 2024 nam Landstede MBO hun eigen immersive room in gebruik. De interactieve ruimte biedt realistische zorgsimulaties zoals ziekenhuis- en verpleeghuissituaties. Voor het mbo, waar leren door doen centraal staat, biedt deze ruimte een veilige omgeving om theoretische kennis in de praktijk te brengen. Landstede MBO wil uiteindelijk simulatieonderwijs verspreiden over alle opleidingen. Marian ziet dit als een mooie aanvulling op de huidige onderwijsvormen en verwacht dat de interactieve mogelijkheden binnen het onderwijs alleen maar groter worden.  

Dit zegt de jury over Marian 

Met haar werk aan de ontwikkeling van een immersive room laat Marian zien hoe technologie écht tot leven kan komen in het onderwijs. Ze pioniert met toepassingen die niet alleen vernieuwend zijn, maar ook breed inzetbaar, vooral binnen het mbo. Marian verdient een podium om haar inspirerende werk te laten stralen. Haar inzet geeft de immersive room een plek naast traditionele leermiddelen en opent nieuwe, tastbare mogelijkheden voor leren en ervaren.  

Dit zeggen collega’s over Marian 

Binnen het mbo zetten we technologie nog te weinig in om de praktijk realistisch na te bootsen. Het aanjagen van deze leermethodieken blijft voor velen een angst voor het onbekende. Marian deinst hier niet voor terug! Zij durft die stap te zetten en heeft de immersive room opgericht, waarin studenten levensechte beroepssituaties kunnen ervaren. Deze aanpak bereidt hen veel beter voor op de werkelijkheid dan een boek of video ooit zou kunnen. Marian maakt hierbij echt het verschil; ze spreekt zowel de taal van de technologie als die van het onderwijs en verbindt zo alle betrokkenen. 

Eerdere winnaars in de Hall of Fame

In de Hall of Fame vind je de winnaars van de afgelopen edities van de SURF Onderwijsawards.

Bekijk de Hall of Fame