Rapport 'Scaling XR with new wireless technologies'
Het rapport 'Scaling XR with new wireless technologies' is opgesteld aan de hand van twee testcases die SURF heeft uitgevoerd samen met het Do IoT Fieldlab en de XR Zone aan de TU Delft:
1) XR-rendering op afstand met behulp van 5G
2) XR multiplayer-toepassingen op een 5G-netwerk
Algemene bevindingen
De eerste conclusie is dat 5G-netwerken waarschijnlijk voldoende bandbreedte en lage latency bieden voor XR-toepassingen in onderwijs en onderzoek. Toch is de verwachting dat het daadwerkelijke gebruik van 5G in XR -in ieder geval op korte tot middellange termijn- beperkt zal zijn. Het gebruik op lange termijn hangt af van toekomstige ontwikkelingen van XR-hardware en software, met name op het gebied van Augmented Reality (AR).
De huidige staat van XR-software en -tooling biedt verder zeker nog uitdagingen voor optimaal gebruik buiten de thuissituatie, waarbij XR-software en -tooling waarschijnlijk de grootste knelpunten vormen in de opschaling voor onderwijs en onderzoek. Tegelijkertijd zijn de mogelijkheden die 5G en (binnenkort) 6G bieden in combinatie met edge- en cloudtechnologieën eindeloos.
Report Scaling XR with new wireless technologies
Dit rapport kwam mede tot stand door:
Jeroen Boots (XR Zone, TU Delft, Npuls)
Luuk Goossen (XR Zone, TU Delft)
Tim Kok (SURF)
Meer informatie?
Meer informatie? Neem contact met mij op.