Enhancing student interaction through a gamified knowledge-sharing platform
Door de exponentiële groei van het aantal informaticastudenten aan de TU Delft dreigt de hechte gemeenschap van studenten en medewerkers te verdwijnen. Met een uitgebreid platform voor het delen van kennis wil de TU de interactie tussen studenten verbeteren. De inzet van speltechnieken stimuleert studenten van dit kennisplatform gebruik te maken.
Instelling
Delft University of Technology
Doel en doelgroep
De opleiding Informatica van de TU Delft is de afgelopen jaren flink gegroeid. Maar door het grote aantal studenten zijn de traditionele middelen voor community building en online peer interaction niet meer toereikend. Daarom werkt de TU Delft Werkt aan een op gaming gebaseerd digitaal platform, waarop studenten kennis kunnen delen. Het kennisplatform moet ervoor zorgen dat studenten zich ondanks de hoge studentenaantallen thuis voelen op de opleiding. Door gebruik te maken van gaming-technieken worden de studenten gestimuleerd om op elkaars vragen in te gaan. Dat zorgt ervoor dat de interactie tussen de verschillende leerjaren toeneemt, studenten gemakkelijk just-in-time worden ondersteund en de belasting van het personeel afneemt.
Het kennisplatform is bedoeld voor de meer dan 2000 studenten van de bachelor- en masteropleiding Informatica. Op de lange termijn wil de TU Delft het systeem geschikt maken voor de hele faculteit Electrical Engineering, Mathematics & Computer Science.
Resultaten
Het kennisplatform wordt het komende jaar geïmplementeerd in de bacheloropleiding Informatica (de masteropleiding volgt een jaar later) en is gebaseerd op Stack Overflow, een populaire vraag- en antwoordsite voor programmeurs en ontwikkelaars. Via een aan de gaming-wereld ontleend scoresysteem kunnen studenten straks ‘reputatiepunten’ verdienen voor goede bijdragen aan de kennisbasis. De verwachting is dat daardoor veel gestelde vragen door de studentengemeenschap worden afgehandeld, waardoor de belasting van het personeel en de onderwijsassistenten afneemt en de studententevredenheid toeneemt.
Ontwikkelde materialen
- Webinar Slim begeleiden bij grote groepen studenten of lees het verslag of bekijk de slides (CC-BY)
- Video: Hugtenburg, S. (2022). The Stack Overflow Interface: How to ask and answer questions. Via: (CC BY)
- Hugtenburg, S., Zaidman, A.E. (2022). First impressions of using stack overflow for education in a computer science bachelor programme. In: SIGCSE 2022: Proceedings of the 53rd ACM Technical Symposium on Computer Science Education V.2
Blogposts
- Using Stack Overflow for Q&A in a large course https://www.tudelft.nl/teachingacademy/themes/blended-education/share/using-stack-overflow-for-qa-in-a-large-course
- Opening education by stimulating students to share knowledge https://www.tudelft.nl/teachingacademy/agenda/opening-education-by-stimulating-students-to-share-knowledge
Bekijk alvast de poster StackOverflow in education A cross-cohort gamified Q&A platform.
Lees het interview met Stefan over zijn project.
Read the interview in English.
Docent Stefan Hugtenburg legt uit hoe zij studenten via een kennisplatform met spelelementen uitdagen om meer kennis uit te wisselen. Zeker in coronatijd is dat van grote waarde.
Contactpersoon voor vragen
Stefan Hugtenburg S.Hugtenburg@tudelft.nl
Stimuleringsregeling open en online onderwijs
Dit is een project uit ronde 2020 van de stimuleringsregeling open en online onderwijs.