Digitalisering gaat niet alleen over prijs en functionaliteiten. Ook publieke waarden als autonomie, menselijkheid en rechtvaardigheid moeten we intergraal meewegen en in balans houden. Dán blijven we als sector aan het stuur.
Leergangen Digitale Soevereiniteit op basis van Publieke Waarden
- “Jongeren missen nieuws door algoritmes techbedrijven” (NOS, oktober 2024),
- “Microsoft and Sanoma Learning announce a collaboration to better support teachers and help students across Europe in achieving their learning goals” (Microsoft, november 2023)
- “De AI-datacenters van Musk, Microsoft en Meta vreten twee keer zo veel stroom” (NRC, oktober 2024),
- “Nederland bouwt eigen open taalmodel GPT-NL” (Digitale Overheid, november 2023),
- “Nederland en de EU: Zet in op cloudsoevereiniteit” (Clingendael, april 2024),
- “Digitaal autonoom is nog niet soeverein” (Binnenlands Bestuur, september 2024)
Zomaar een greep uit enkele krantenkoppen die direct voortkomen uit de steeds verdergaande digitalisering die ook gevolgen hebben voor het onderzoek en onderwijs.
Digitalisering draagt bij aan waarden als doelmatigheid, toegankelijkheid en efficiëntie. Tegelijkertijd wordt de druk op essentiële waarden als privacy, veiligheid, betrouwbaarheid, transparantie, autonomie en (democratische) controle of menselijkheid juist vergroot. Die druk ontstaat bijvoorbeeld door dataficatie, de toenemende afhankelijkheid van dominante marktpartijen of het gemis aan verantwoordelijkheid bij de uitrol van technologieën.
We werken als sector hard aan een veilige digitale leer- en werkomgeving voor onze studenten, docenten en onderzoekers. Hiervoor gebruiken we producten van bedrijven die vaak meer gedreven worden door commercieel belang dan door publieke waarden. Instellingen zijn zich hier steeds meer bewust van, maar hebben onvoldoende inzicht in het gebruik van (meta)data van studenten en onderzoeksgegevens door deze bedrijven. Ook de platformisering van gehele digitale ecosystemen maakt dat instellingen voor hun primaire en ondersteunende processen steeds afhankelijker worden.
De leergang Digitale Soevereiniteit op basis van Publieke Waarden bied je de mogelijkheid om met collega’s uit het onderwijs en onderzoek het gezamenlijke gesprek te voeren en biedt handreikingen, inzichten en expertise. Hiermee wordt je beter in staat gesteld om de autonomie en toekomstbestendigheid van de eigen instelling vanuit een gemeenschappelijk collectief te behouden. Want alleen samen staan we hierin sterk. Na afloop van de reeks heb je een concreet beeld over het belang van publieke waarden bij digitalisering, heb je zicht op de knelpunten en een praktisch beeld hoe een aantal knelpunten opgelost kunnen worden en ben je beter in staat om het gesprek binnen de instelling en met de sector hierover te voeren.
In zes bijeenkomsten bespreken we dilemma’s en mogelijke oplossingsrichtingen voor het toepassen van publieke waarden en het versterken van de digitale soevereiniteit. Sprekers uit private, publieke en maatschappelijke organisaties bieden ons daarbij inspiratie, onder andere met concrete praktijkvoorbeelden. In elke bijeenkomst bekijken we een specifiek onderwerp en onderzoeken we hoe we hier concreet mee kunnen omgaan en op welke tafel(s) deze dossiers moeten komen te liggen
Leergang Directeuren
De reeks voor directeuren staat open voor deelnemers met een functie als bijvoorbeeld CIO, SURF-CSC, ict- directeur, directeur strategie, directeur bibliotheken, directeur onderwijs/onderzoek of faculteitsdirecteur van instellingen die lid zijn van SURF. Deelnemers hebben een directe relatie met hun College van Bestuur en hebben mandaat binnen hun eigen instelling om invulling te geven aan publieke waarden.
Leergang Bestuurders
De reeks voor bestuurders staat open voor bestuurders van de instellingen die lid zijn van SURF. De leergangen zijn beide een activiteit binnen de Innovatiezone Gemeenschappelijke Digitale Soevereiniteit van SURF.
Onderwerpen
Onderwerpen die aan bod komen binnen de leergang zijn o.a.:
Digitale Soevereiniteit • Publieke Waarden • Collectiviteit • Geopolitiek • Data autonomie • Big Tech • Security, Trust& Identity • Open Souce • GPT-NL • Wet- en regelgeving• Duurzaamheid Cloudsourcingstrategie • Responsible tech • AI • en Inkopen in de toekomst.
De leergangen tussen de bestuurders en directeuren zijn niet identiek en kent o.a. verschillen in genodigde sprekers, perspectief en houdt rekening met de rollen en verantwoordelijken binnen de instelling.
Beschikbaarheid en kosten
Er kunnen maximaal 25 personen deelnemen per leergang reeks.
De kosten voor deelname aan de reeks van zes bijeenkomsten bedragen 1.000,- euro.
Datum en locatie
- Sessie 1 – vrijdag 31 januari 2025
- Sessie 2 – vrijdag 28 februari 2025
- Sessie 3 – vrijdag 21 maart 2025
- Sessie 4 – vrijdag 25 april 2025
- Sessie 5 – vrijdag 23 mei 2025
- Sessie 6 – vrijdag 20 juni 2025
Tijdstip
Leergang directeuren van 09:30 tot 12:30
Leergang bestuurders van 13:30 tot 16:30
Gelegenheid om te lunchen (optioneel): 12:30 tot 13:30 (voor beide leergangen)
De leergangen vinden plaats op het kantoor van SURF in Utrecht (Moreelsepark 48, nabij Utrecht Centraal Station)
Inschrijven
Je kunt je tot en met de start van de leergang inschrijven via https://edu.nl/inschrijven. We vinden het belangrijk om een gemêleerde deelnemersgroep te hebben, dus bij meer interesse dan beschikbare plaatsen maken we een selectie van de aanmeldingen op basis van o.a. (aantal aanmeldingen per) instelling, functie en/of motivatie.
Meer informatie en vragen
Voor meer informatie of vragen over de leergang kunt u contact opnemen met Wladimir Mufty (programmamanager Publieke Waarden) via publiekewaarden@surf.nl .