Eén verlopen TLS-certificaat kan ervoor zorgen dat duizenden studenten en onderzoekers niet meer bij hun gegevens kunnen. Zo’n fout kun je je als onderwijs- of onderzoekinstelling niet permitteren. De oplossing ligt in het automatiseren van ict-processen. Twee ict-experts van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW-HuC) vertellen waarom zij via SURF kozen voor het automatisch beheren van SSL-certificaten.
Samen met zijn team van onderzoekers bestudeert Frits de Prenter in Delft het geluid die luchtstromingen veroorzaken zodra die met objecten in aanraking komen. Deze onderzoeken, waar fikse rekenkracht bij nodig is, zorgen bijvoorbeeld voor stillere vliegtuigen, drones en windturbines.
Een perfecte ontmoeting tussen wetenschap en visualisatie is het onderzoek naar zwarte gaten. Het simuleren en visualiseren van zwarte gaten helpt ons om zwaartekracht in zijn meest extreme vorm beter te begrijpen. Universitair docent Bijoy Bera werkt samen met het visualisatieteam van SURF aan een VR-toepassing die je dit natuurkundige fenomeen virtueel laat ervaren.
Europese universiteitsallianties zijn in opkomst. Inmiddels doen 21 Nederlandse instellingen uit hbo en wo mee aan dit initiatief van de Europese Commissie. CHARM-EU, de alliantie waar de Universiteit Utrecht deel van uitmaakt, telt negen instellingen uit zeven. Hoe organiseer je de ict, met al die verschillende systemen, wetgevingen en werkwijzen?
The Green Village is een uniek fieldlab in Nederland. In dit 'groene dorp’ op de campus van TU Delft – met woningen, infrastructuur en bewoners - testen wetenschappers en bedrijven nieuwe technologieën, systemen en producten in een realistische omgeving. Het dataplatform van The Green Village, ontworpen en ontwikkeld door SURF, speelt daarin een belangrijke rol.
Hoe geef je studenten écht de regie over hun eigen leerproces? Bij Windesheim werken informatiemanager Anton Meijer en business architect Hans Kok sinds 2018 aan een onderwijsmodel waarin de student centraal staat. Inmiddels volgen ruim 2800 studenten een persoonlijke, flexibele en uitdagende leerroute. Hoe werkt dat in de praktijk?
Nimeto, de creatieve vakschool in Utrecht, heeft een volledige transformatie ondergaan. Het schoolgebouw werd gerenoveerd en uitgebreid, en het wifinetwerk vernieuwd met SURFwireless om betrouwbare connectiviteit te garanderen.
Hoe ontwikkel je een flexibel, lerend kwalificeren-opleidingstraject voor zij-instromers in de logistiek? Drie ROC’s, een examenleverancier, een examenadviesbureau en een softwareontwikkelaar sloegen de handen ineen. Ze co-creëerden een modulair opleidingstraject op basis van lerend kwalificeren, ondersteund door een e-portfolio. Hoe deden ze dat?
Oplossingen voor vraagstukken met tegenstrijdige belangen, vind je niet met een rechtlijnige aanpak. Met Design thinking ligt de focus op het verbeelden van het mogelijke en hoe je daar komt. Hoe leer je studenten verbeelding? En welke leermaterialen passen daarbij? Mark Jacobs van hogeschool Inholland creëerde het Design thinking Open Resources Platform.